14 apr 2008

Jij was zo mooi, jij was prachtig, maar jij


Jij hebt je strijd nu gestreden (The Scene)

In Mexico kwam er een dame naar me toe, ze wenste mij proficiat voor mijn moed… Alsof luieren aan het zwembad iets is waar je moed voor nodig hebt ? Mijn kapsel zal mij verraden hebben ? Want eerlijk gezegd vind ik zelf ook niet dat ik er ziek uit zie… De 10 extra kilo’s die eraan kwamen door de medicatie zijn er sinds januari weer afgesmolten. Ik sta terug op mijn normaal gewicht, ben een beetje bijgekleurd door de Mexicaanse zon, dus wat zich van binnen afspeelt zie je volgens mij niet. Dat er op mijn gereconstrueerde borst twee pijnlijk groeiende plekken te vinden zijn, en dat het litteken lelijk roze kleurt wijst alweer op aanwezigheid van de tumor. Terwijl iemand (plastisch chirurg ?) me eens had verzekerd dat dit gezond weefsel was en dat ik daar niet bang voor hoefde te zijn.
Wie me natuurlijk in levende lijve ontmoet, heeft het wel snel door. Soraya is een oud meetje geworden. Ze praat niet zoveel meer, ze stapt traag, en op feestjes wordt ze draaierig en wil zo snel mogelijk weer naar huis toe. Maar de pijn is dragelijk en de ene dag gaat al beter dan de andere. Tijd om nieuwe doelstellingen te stellen. Tot Mexico was dat even het enige waar ik aan dacht. Nu wil ik graag de 10e verjaardag van Imani meemaken, de grote vakantie, de eerste dag van het eerste leerjaar voor Yasirah, en als het nog even kan de geboorte van mijn broer zijn eerste kindje eind september… Go!

13 opmerkingen:

Sabine Caboor zei

Rare post ???
Of ligt het aan mij ?
Is een blog nu ook al niet meer veilig ?
Straks een "echte" reactie hoor van mij ...

Unknown zei

Yes, Sorke, GO !!!

Anoniem zei

Lieve Soraya
Natuurlijk zal je dit alles nog meemaken en dat komt omdat jij zoveel moed en sterkte in je hebt,je vecht ertegen en dat is goed en dat je dit kan komt door je karakter,maar ik besef ook dat jij ook je moeilijke momenten hebt en als ik daaraan denk krimp mijn hart ineen,maar jij bent een voorbeeld voor velen lieve schat
Kusje Je Tante Simonne

Anoniem zei

Hallo soraya,ik ben hier terug.Je doet me wel wat schrikken hoor.Veel weet ik echter niet te zeggen zoals velen die uwe blog lezen.Ik vind dit alles zo jammer en niet eerlijk.Ik denk heel vaak wie beslist zich over dit alles.Eerlijk gezegd weet ik het niet en heb ik mijn twijfels hier over.Waarom moet men dit alles doorstaan.Ik wens je veel moed en hoop dat je niet teveel pijn heb.Geniet van de kleinste dingen ,je gezinnetje,je familie en vrienden.Tot later eens.Dikke knuffel.

Maria M zei

Zolang je blijft verlangen naar van alles en nog wat,en nog meer,is het heel goed Soraya.

Ben je al een beetje bekomen van je droomreis?

Sonja zei

hey Sorke
Ben net thuis van mijn werk en zoals gewoonte eerst kijken als er iets op je blog staat en zoals steeds dat zelfde gevoel van "meiske toch waar blijf je de moed halen?" Het is inderdaad echt een prachtige foto van jou,je ziet er zo goed uit.En het zal inderdaad wel een goed teken zijn als je jezelf nog streefdoelen kan stellen,je hebt zo 'n sterk karakter dat het je ook wel zal lukken.
Knuffel,Sonja

Anoniem zei

Net een artikeltje gelezen over een meisje dat haar wens van Make- a-Wisch heeft zien in vervulling gaan. Toen dacht ik er aan dat jij met de reis naar Mexico ook een beetje hetzelfde gevoel gekend hebt. Wij weten dat dit een fantastische ervaring is op een ogenblik dat al het andere scheef loopt. Alleen werd het niet betaald door het goede doel en stond het niet in de gazet. Daarom heeft het niet minder deugd gedaan en kan je er zeker van nagenieten!!!
Wat de toekomst brengt, heb je niet helemaal, maar toch een beetje in de hand. Elke dag is er eentje bij, ook voor je kindjes!!Elke dag genieten van hun kleine stapjes in het leven kan jou kracht geven om door te gaan. En die kracht zal jou recht houden. Dat heb je al genoeg bewezen!
Lieve groeten
Siska van LRV Westkapelle

Elly S zei

Go for it Soraya!
Liefs

Anoniem zei

Dag Soraya,
Ik zag je foto, vlug uitgeprint & staat thuis op onze livingkast. Ik dacht, een Weight Watchers bezoekje gedaan...? Zo goed dat je eruitziet (niet alleen op die foto, maar altijd, Chris weet waarom hij jou gekozen heeft). Die mevrouw die je bewonderde voor je moed had dit niet alleen gezien aan je kapsel maar het zal je charisma geweest zijn. En ik maar kijken naar je glanzende schouders en niet begrijpen hoe dat beest in je lichaam kan zitten. Is er écht geen hoop meer, gaat dat dan nooit meer weg die tumor? Ik weet het, het verdicht luidde gevoelloos de waarheid maar ja die 10de verjaardag, dat 1ste leerjaar, lentefeest, geboorte,... dit is zo tegenstrijdig met wat jij als vrouw wil. Het is goed een doel te hebben, het kan misschien een sterktepunt zijn om erbovenop te komen, maar ja maar ja! Chris zit in de boom, en ik dacht kon hij maar Tarzan zijn die Jane kon redden. Het ga je goed, mooie meid.

Hilde zei

wat doet die rode vervellende kreeft in de boom???,....



ah, ja, nu zie ik het,..het is Chris:)

Anoniem zei

Liefste Soraya,

Ik kom hier wekelijks even piepen op je blog. Maar het ontbreekt me ook aan woorden om hier iets te posten. Ik kan me nog steeds niet voorstellen hoe jij je nu voelt, hoe Chris zich voelt en hoe je kinderen met die onzekerheid van de toekomst omgaan. En ik denk ook vaak aan je mama, die me bij een toevallige ontmoeting niets vertelde over die vreselijke kanker... dat spookt nog altijd door mijn hoofd. Het heeft me geleerd verder te kijken dan de 'façade'. Van nature ben ik ook een optimist, maar toch, zo'n slecht nieuws is keihard.

Ik hoop dat je je vele doelen kan stellen en bereiken, want het lijken me stuk voor stuk niet te missen gebeurtenissen in een mensenleven.

Om de kreten in mijn hoofd een beetje vorm te geven, de volgende tekst.

Zeg Me Dat Het Niet Zo Is

Zeg me dat het niet zo is
Zeg me dat het niet zo is
Zeg me dat het niet waar is
Zeg me dat het niet zo is
Zeg me dat het niet zo is
Zeg me dat het niet waar is

Ga je mee
Vanavond naar ons lievelingsrestaurant
Een tafel voor twee
Ik heb gebeld ze weten ervan

En we drinken
Totdat de zon opkomt
En we vergeten
De oneerlijkheid van het lot

Zeg me dat het niet zo is
Zeg me dat het niet zo is
Zeg me dat het niet waar is
Zeg me dat het niet zo is
Zeg me dat het niet zo is
Zeg me dat het niet waar is

Kom we gaan
Trek je jas aan anders wordt het te laat
Kom eens hier
Ik hou je vast ik laat je nooit meer gaan

En ik vertel je
Een grap die je laat huilen van de lach
En we vergeten
De blikken van de mensen in de stad

We doen net alsof het niet zo is
Alsof het niet zo is
Alsof het niet waar is
We doen net alsof ze gewoon verder leeft
Alsof ze gewoon verder leeft
Zelfs als het niet zo is

Beatrijs

Sabine Caboor zei

Dag Soraya,
Leuke foto. Wellicht “lichte dwang” om even in de boom te poseren ?
Tja, Soraya.
Nog al die mijlpalen ... Wie wil dat nu missen. Wie kan in godsnaam accepteren dat je bepaalde mijlpalen zal moeten missen ... Onmogelijk.
De tekst op je blog, twee berichten geleden : De oncoloog blijft maar hameren op het feit dat ik moet aanvaarden dat ik steeds minder zal kunnen en dat mijn krachten zullen afnemen. Naar mijn gevoel ben ik al een heel jaar bezig met die aanvaarding… noodgedwongen…
Hoe kan hij zoiets onmenselijk zeggen : “moeten aanvaarden”. Onmogelijk. Geen enkele jonge moeder kan het loslaten aanvaarden … Zoiets tegennatuurlijk … Onmogelijk. Onmenselijk. Je kan alleen maar vasthouden … vasthouden … vasthouden … tot je fysiek wordt gedwongen, … Maar dat heeft volgens mij niets met aanvaarden te maken. Wel met dwang, met overheerst worden door pijn, met verslagen worden door die niets ontziende ziekte … en dat allemaal tegen je wil in, zonder aanvaarding …
Konden we maar iets doen.
We zullen zoveel we kunnen en wanneer ze het willen je gezin ondersteunen. Daar kan je op rekenen Veel meer willen we doen, maar we kunnen jou niet vervangen Soraya. Maar we zijn er als ze dat willen, zeg hen dat maar.
Heel veel sterkte, draagkracht, voor jullie allemaal …
Beste groeten,
Sabine

Anoniem zei

Hey Soraya,
Ik piep ook bijna elke dag of er een berichtje is van jou. Ik kende je niet zo goed, maar door je blog heb ik het gevoel dat ik je toch al vrij goed begin te kennen. Ik bewonder je enorm om je schrijverstalent, maar nog veel meer om je enorme moed. Die moed is zoooo belangrijk, blijf streefdoelen hebben. Ik heb een dame gekend die in een vergelijkbare situatie zat. Dokters gaven haar slechts een jaar. Maar haar moed en karakter (ze was zeer koppig, te koppig op aan haar ziekte toe te geven !!)hebben haar bijna 10 jaar op de been gehouden !
Nooit opgeven, blijven vechten !
Veel moed, An van Bernard.