19 jun 2007

Het leven zoals het is…

Bij een chemopatiënt.

Ik wil jullie wel even inwijden in mijn bedrituelen van tegenwoordig… Ik heb het over mijn slaapgewoonten hé, sloebers ! Wel. Overdag krijg ik slaapaanvallen waarbij ik, als ik niet meteen een bed voorhanden heb, dan wel een half uur aan een stuk geeuw van hier tot in Tokio… Dan denk je, ik ga vanavond vroeg naar bed. Zo gezegd zo gedaan, rond 20u ten laatste lig ik fakir. Maar voor ik in slaap val moet ik eerst een uur of 2 woelen en schaapjes tellen. Als Chris dan onder de lakens is gedoken, komt er dan nog bij dat ik lig te foeteren op zijn gesnurk en/of tandengeknars… Om een lang verhaal kort te maken, ik val dus uiteindelijk in slaap. Hurray ! Na goed een half uur krijg ik opvlieger nummer 1. Het zweet parelt op mijn schedel en de lakens vliegen er af. Even afkoelen, woelen en dan opnieuw in slaap vallen. Om na een half uur wakker te worden van de kou. Lakens weer even terugnemen. Na een half uur : opvlieger nummer 2 … enzovoort enzoverder… En dan zeggen dat je van de bloedarmoede alleen al moe wordt… Als ik echter overdag kan slapen worden dat wel 2 zalige uurtjes ! In die uurtjes slaag ik er dan wel in om de meest desastreuze nachtmerries te dromen : bij een vriendin in de wagen zitten en zij rijdt achterwaarts het kanaal in, terwijl Imani vastgegespt zit op de achterbank… of wakker worden en Yasirah niet meer in haar bedje vinden, alles afzoeken en het kind is spoorloos (lijkt verdacht veel op de zaak in Portugal)… Wie legt mij die dromen uit ? Gefundenes Fressen voor de psychologen onder jullie…
Lichtpuntje was zaterdag… Ik was in de namiddag al naar het clubkampioenschap turnen gaan kijken (afsluiter van het seizoen) en ik kwam eigenlijk pompaf thuis rond 18u toen er nog hele lieve mensen bezig waren met het stemmen van mijn piano… Tja, ik heb zo’n oude piano op de kop getikt, heel mooi meubelstuk vind ik, maar als ze fijn afgesteld staat is het nog mooier natuurlijk. Die mensen waren al bezig van 14u ! Blijkt dat de piano uit 1906 dateert, dus ja, er was nog wat werk aan… (ps : ik heb het altijd al gehad voor oude dingen). Ik had totaal de moed niet meer om te koken, dus nog even om Chinees gereden voor ons allen. En wat die pianostemmer dan speelde… Die hemelse klank die uit dat toestel kwam… Zalig ! Ik lag dan rond 22u (veel te laat voor mij) met een lichaam dat bijna uit haar voegen trad in mijn bed nog na te genieten van kleinkunst en Jacques Brel. Music was my first love, and it will be my last…

4 opmerkingen:

Hilde zei

Kzal u dochterkes pianoles komen geven zodat ze voor hun mama liedjes kunnen spelen,...

Marijke & Willy zei

en de volgende morgen weer vroeg uit de veren,om het andere virus weer eens de ruimte te geven.
lekker genieten,lekker doen waar je zin hebt,je gewoon laten meerijden.
"zie wie dat schrijft" ja, maar na het lezen en nog eens lezen van de blog's wordt er toch intenser bij stil gestaan en intenser van genoten.
groetjes en dikke knuffels aan jullie allen vanwege Marijke & Willy

catjenf zei

Hey Soraya,

Ik heb eindelijk de moed gevonden om eens contact op te nemen met jou. Ik kreeg jou blog adres door van mijn vriendin (de mama v Tine van de turnclub).
Nu volg ik je verhalen en herken vele dingen die je schrijft. Ik krijg volg. week woe. mn laatste chemo!!
Ik heb ook te kampen met nachtelijke zweetaanvallen. Lastig!! Herkende mezelf goed in wat je schreef.Wat verstaan lotgenoten mekaar toch goed.Ik zelf ben in juni 2005 geamp.Was voll. genezen verklaard.Het was een carcinoom in situ.Had niks van nabehandeling nodig.Groot was mijn ontgoocheling toen bij de borstreconstructie op 20 feb. dit jaar, een tumor ontdekt werd net onder het litteken.De tumor was 1.2cm, maar wel invasief dus chemo en bestralingen.Nu weet ik pas wat borstkanker is.Ik vecht, ik ga ervoor.Het komt goed.Je bent ook een vechtertje!!Sterkte en geniet van de goede momenten.
Vele groetjes van Catjen

Soraya Belala zei

Catjen,
ben blij dat je iets aan mijn blog hebt. Idd, lotgenoten begrijpen elkaar. Mocht er iets zijn waar ik je kan mee helpen moet je maar een seintje geven ! Als dit alles achter de rug is gaan we es samen op een terrasje zitten hé ? Een hele zonnige zomernamiddag lang !
Groetjes,
Sorken