11 jun 2007

Klotekanker

“God, ik zweer het u ! Als u me terug kanker bezorgt, maak ik mezelf kapot.
Enkel en alleen om op uw bakkes te komen slaan. Dan gun ik het u niet meer.
Laat mij gewoon leven !” (Jef Van Gucht)

Ik heb dan toch es in de bib het woord “kanker” ingetikt op de computer en ben begonnen met het lezen van de verhalen van lotgenoten. Mensen die het hebben overleefd, wel te verstaan. Wat ik zo raar vind is dat zij, eens dat zij genezen verklaard zijn, in een diep gat vallen. Ze hebben moeite om hun leven weer op te nemen en zich weer onder de “normale, gezonde” mensen te begeven. Tiens… Ik had daar geen enkel probleem mee twee jaar geleden… Ik ben de laatste om de gevolgen van kanker en zijn behandelingen te minimaliseren… Tuurlijk kom je niet ongehavend uit de strijd ! Noch lichamelijk, noch geestelijk. Maar als blijkt dat je de strijd gewonnen hebt : GO FOR IT !!! Ik zou verdorie op dit ogenblik ledematen en organen willen ruilen voor het zinnetje : “wij hebben alle levensbedreigende materie uit uw lichaam verwijderd, u kunt gaan.” Als je ervan uitgaat dat er op elk willekeurig moment gekozen, duizenden (misschien wel miljoenen) mensen op deze wereld in onze schoenen willen staan, omdat zij er veel slechter aan toe zijn dan wij... dan kan je toch niet anders dan genieten van je leven ? Iemand zei me ooit : als je te veel naar het verleden kijkt, sta je met je rug naar de toekomst ! Dat is zo. Vooruit met de geit !
Ook voor de kindjes heb ik wat boekjes meegebracht, op aanraden van een paar goede vriendinnen. Imani leest voor en Yasirah stelt de vragen… Zoals : “Zijn die monsters bij jou wel ontsnapt ?” Ja, die monsters zijn bij mij ontsnapt uit mijn borst. (Bij de mama uit het boekje waren er geen uitzaaiingen).
En “Toen jij een klein kindje was, waar was ik dan ?” Nu heb ik altijd geleerd dat er geen domme vragen bestaan, enkel domme antwoorden… Ik heb niks dommers gevonden dan : toen was jij nog een heel klein sterretje aan de hemel… pffff... Tja waar was zij toen ? Er was toen helemaal nog geen sprake van een Yasiraatje... Maar deze discussie is nog net iets te moeilijk voor een kindje van 5, dacht ik toch...
Toen we het van ’t weekend trouwens hadden over onze vakantie volgend jaar, zei ze droogweg : “Volgend jaar ? Maar dan ben jij toch al lang dood ?” Tja, ik was al een beetje voorbereid op zo’n situatie dankzij David, maar Chris viel bijna van zijn stoel ! Ik heb gewoon gezegd dat ik ga proberen om zo lang mogelijk te leven… Nog zo'n dom antwoord...

4 opmerkingen:

Hilde zei

dus toch een longtransplantatie overwegen? Ik zoek zeker het nummer van een Duitse arts die bij een vriendin haar lief een hersentumor weghaalde met laserstralen.
Al een geluk dat Imani van yaske niet gehoord heeft, die zou zeker angstig gereageerd hebben,...
Kus

Sabine Caboor zei

Even reactie nog op voorgaande van Hilde : als het hekken dicht is zouden respectvolle mensen toch "beter" moeten weten en niet aankloppen of bellen ... als er al signalen zijn dat Soraya wil rusten, deze dan zeker niet negeren ! Hmhm, straks krijg ik via je blog een leger vijanden ... maar ik ga er vooral van uit dat niemand mij kent en dit dus een beetje "anoniem" is ...
En reactie op de "klotekanker" ...
Wel, ook al was ik de eerste om te verkondigen dat de kindjes meer weten dan men denkt ... toch schrik ook ik van de reactie van Yasirah. Goed idee van die boeken. Openheid is naar mijn mening nog altijd best. Ook als is het aartsmoeilijk en willen we onze schatten beschermen tegen alle leed. Het is zo hartverscheurend, maar we kunnen hen dus niet beschermen. Wel er zo goed mogelijk mee praten en voor geschikte ondersteuning zorgen.
Imani heeft het nu blijkbaar niet gehoord ... maar ook in haar hoofd gaat wellicht meer om dan we vermoeden. Jouw openheid zal haar helpen. Ben ik zeker van.
Hmhm ... weeral een leger "tegenstanders" wellicht.
Ik kan alleen nog maar eens zeggen : aan de bel trekken als je dat wil hé !
Beste groetjes,
Sabine

Sabine Caboor zei

Wel, boeken lezen samen is een eerste grote stap naar een open communicatie.
Dan komen natuurlijk vragen en plotse confronterende uitspraken.
De volgende stap is dan, meen ik, professionele begeleiding om met die vragen en uitspraken om te gaan. Om te weten hoe men kan reageren om verdere ondersteuning te bieden. Om zelf een goed gevoel over te houden aan een gesprek, het gevoel te hebben dat men helpt. En niet het vervelend gevoel van "nog zo een dom antwoord ...".
En misschien ook iemand die met hen persoonlijk praat. Dan kunnen ze alles zeggen wat ze willen, zonder dat ze het gevoel hebben dat ze jou belasten. Want kinderen zijn echt wel zo attent dat ze jou willen sparen ...
Beste groetjes,
Sabine

Sonja zei

hey soraya
Zo zie je maar dat kindjes,ook al zijn ze nog zo klein,veel meer weten dan grote mensen denken.Ik vind je antwoord op wat Yasirah zei helemaal niet dom,'t is zelfs een heel eerlijk antwoord,want wat kan je anders doen dan proberen om zolang mogelijk te leven?Maar ik denk wel dat er nu vaak,en waarschijnlijk op de meest onverwachte momenten,nog vragen en opmerkingen zullen komen.Onder tussen heb ik ook een boekje gekregen voor de kindjes dat uitgegeven is door de vlaamse liga tegen kanker,'k zal het je zo snel mogelijk bezorgen.Toch blijf ik denken dat er in het ziekenhuis ook een dienst moet zijn waar familie terecht kan.Dat zou wel eens nodig en nuttig kunnen zijn.Daar kunnen je schatjes mischien terecht met vragen die ze jou niet willen of durven stellen,nu denk ik vooral aan Imani en eigenlijk ook aan Chris.Hoe komt het toch dat het onderwerp"de dood"zo moeilijk blijft?En nu bedoel ik het niet speciaal in jullie geval,rond de sterfdatum van Jochen vroeg mijn kleinzoontje van 3 mij wat dood zijn eigenlijk was en terwijl ik nadacht wat ik daar moest op zeggen kwam zijn antwoord "ik weet het wel hoor oma, als je dood bent dan ben je in je huisje bij de sterren en wij kunnen jou niet meer zien maar jij ons nog wel,maar ik zou nonkel Jochen zo graag toch eens zien"'K moest toen toch ook even slikken en eens diep ademhalen voor dat ik daar kon op antwoorden.Dus je zo goed mogelijk voorbereiden op zulke vragen zal echt wel nodig zijn.
Aan Sabine wil ik nog zeggen dat zij groot gelijk heeft wat dat rusten betreft,als jij dan toch eens aantoond dat je wil rusten moet eventueel bezoek dat toch begrijpen.En nu op voorhand wat rusten he zodat je al niet te vermoeid bent donderdag(want dan is het alweer zover zeker)
Knuffel Sonja