6 dec 2007

Black velvet


and that little boy's smile
Black velvet with that slow southern style
A new religion that'll bring ya to your knees
Black velvet if you please (A. Myles)

Dankzij ons Martientje, (die gisteren voortreffelijk heeft gekookt voor mijn hele gezin !!!) ben ik dus te weten gekomen dat een zwarte orchidee wel degelijk bestaat. De zwarte vanille-orchis ofte Nigritella nigris “gelijk da me zeggen”… Ze is trouwens veel mooier dan haar zijden zuster. Zo zie je, een mens is toch nooit te oud om iets bij te leren… En voor diegenen die absoluut niet in bloemen geïnteresseerd zijn, Black Velvet is in Ierland ook synoniem voor een fors glas Guinness met een royale scheut champagne erin (plots weer een heel pak lezers wakker ?)
Een geluk bij een ongeluk. Deel 1 : Dinsdag was ik eigenlijk met Micheline afgesproken om in het ziekenhuis wat bij te praten. Ongeluk : ik vergeet mijn GSM ’s ochtends. Zij stuurt een berichtje (en probeert ook nog te bellen) om te zeggen dat ik haar op een andere plek moet afhalen. Ik merk dat zij niet thuis is en rij alleen door naar Gent. Geluk : Door het feit dat ze veel vroeger thuis was dan voorzien heeft ze haar paard kunnen redden van koliek !
Deel 2 : Ongeluk : Blijkbaar zat de naald niet goed in mijn poortje, waardoor het bloed terugstroomde en ik geen medicijn binnen kreeg. Geluk : Daardoor heb ik nu een week rust ! Even verduidelijken. Woensdagochtend reed ik – ik zou willen zeggen “gezwind”, maar dat was het allesbehalve, “belabberd” past beter – alweer richting Gent. En zeggen dat ik een hekel heb aan routine. Met kleine piepoogjes, diep verscholen in donkere kassen, omgeven van – dat zijn geen wallen meer – zwarte zeeën, en een zakdoek tegen de neus gedrukt om de constante stroom van snot en/of bloed te beletten om een heuse tsunami te veroorzaken. En met pijn tierend in mijn hele lijf. Kwam het door mijn poortje of mijn luchtpijp of mijn longen, ik weet het niet, feit is dat het een woelige nacht was geweest. Dr. Petrick had haar woord gehouden (oncologe van wacht). De dagkliniek was op de hoogte van mijn komst EN… ik mocht ook vroeger naar de bestraling gaan, zodanig dat ik niet heel de dag in Gent moest blijven (wat zijn vrouwen toch praktisch ingesteld). Er was echter geen bed vrij. Een vriendelijke verpleegster nam me mee naar een bureau ! Waar gelukkig een onderzoekstafel stond, haha, jullie zagen mij daar al liggen hé ? Vakkundig verwijderde ze de slechte naald en verving deze door een nieuwe (schietschijfschouder). Ondanks mijn vraag dinsdag om speciale klevers te gebruiken zag mijn huid er heel geïrriteerd en beschadigd uit. De verpleegster was bang dat er een stuk zou meekomen toen ze de pleisters van de dag ervoor (die nog heel goed kleefden natuurlijk) er voorzichtig afhaalde. Terwijl ik naar de bestraling ging zouden ze dokter Bouttens opbellen. Maar hij kwam niet. Hij was er op voorzien om me in de namiddag te zien, niet in de voormiddag dus. Maar gelukkig kwam Dr. Vanhoutte (ook een dame) eens naar me zien. Eén vorsende blik was genoeg om te beslissen dat de 4e week op rij niet zou doorgaan. “Moe, ziek, geen weerstand, chemo en bestraling ? Neen, jij krijgt van mij een week rust”. Voilà. Zo simpel was het. En ze verzekerde me ook dat ik in de kerstvakantie 2 weken op verlof kan zonder fles. En ze schreef me meteen in op de agenda van Dr. Bouttens want ze vond ook dat hij me moet zien. Punt. Als ze niet straks met zwangerschapsverlof zou gaan, zou ik haar gevraagd hebben of ze mij als patiënte wou adopteren denk ik… Maar ja, ik ben nogal trouw van aard. Bouttens is al bijna 3 jaar mijn dokter. Ik geef hem nog een kans.

7 opmerkingen:

micheline zei

Helaba tis ik ,de redder van een ander zijn paard.
Joepie verlof zonder papfles dat is toch goe nieuws zou ik zo zeggen ,dus vanaf nu maken we de definietive plannen.Zeg die zwarte zee onder uw ogen is zeker wat overdreven he Arsene heeft U zojuist gezien en hij zegt dat je er goed uitzag dat is toch wel een mooi complimentje nietwaar?Zeg tot we nog eens afspreken hé maar dan goed .Dada.

Soraya Belala zei

Arsène is geen objectieve waarnemer. Trouwens, zonder bril ziet hij zelfs geen olifant meer staan tegenwoordig... (hoho, hoef je hem niet te vertellen hoor) Maar 't is wel lang geleden dat ik dat gehoord heb, van dat goed uitzien...

Sofie zei

Hoi piepeloi!

'T is me wat met die oncologen! Maar ik ben ontzettend blij voor je dat je -hopelijk- een super fijne kerstvakantie tegemoet gaat! Ik wens het je -méér dan wie ook- van harte toe.
En Soraya'tje, ik hoop dat je je ondanks alles een beetje goed voelt en dat je er goed uitziet, ondanks de zwarte (of blauwe?) zee onder je ogen. Maar ik weet ook dat we er soms goed (proberen en willen) uitzien maar ons zo niet voelen, dat ons gezegd wordt dat we er goed uitzien terwijl er vanbinnen een hevig gevecht aan de gang is. Soms zeg ik dan: 'ik wou dat m'n uiterlijk een weerspiegeling was van binnenin mij of anders: dat m'n lichaam er vanbinnen even 'goed' zou uitzien als vanbuiten. 'T zal je misschien bekend in de oren klinken!

Hou je sterk!

Liefs
Sofie

ingrid zei

Gelukkig dat er ook nog vrouwelijke artsen zijn. Het is algemeen bekend dat vrouwen dé aangewezen personen zijn die honderdduizend dingen tegelijk kunnen doen: de taak om kinderen te verzorgen, mannen ,kinderen en genodigden te voorzien van spijs en drank, zorgen voor netheid ( soms toch) in en rond het huis enz. Dat heeft zich ook vertaald in beroepen.De intuïtie van vrouwen is doorgaans goed ontwikkeld en ze kunnen goed luisteren. Ze voelen aan wat moet gebeuren, wie of wat extra aandacht nodig heeft, wie zorg nodig heeft. Vrouwen communiceren gemakkelijk, ze praten veel omdat het gezellig is,maar ook om hun gedachten te ordenen.
Moet ik nog een tijdje doorgaan....Enfin genoeg gestoefd.
Geniet van je zalige rustperiode, even heen heen en weer gehol meer naar het ziekenhuis of een of andere dokter.
Genieten van je kindjes en Chris, je omgeving, die nu extra gezellig wordt met de kerstperiode voor de deur. Want ja...daar zorgen ook wij (DE VROUWEN)voor!!!
Groetjes Ingrid

Sabine Caboor zei

Allez,
"Gelukkig" geen chirurgische ingreep m.b.t. je poort. Zo al vervelend en pijnlijk genoeg !
En goed dat je verlof rustig kan verlopen. Hopelijk valt het weer mee. Het zal een verademing zijn. Geen routineritten naar het ziekenhuis. Samen met het gezin in een beter klimaat.
Hmhm ... dat ga ik ook "forceren", zo ergens januari-februari ... een weekje in een ander klimaat vertoeven. Heeft iemand suggesties ? Niet "te ver" en toch aangenaam "winterweer" (>20°C)? Last minute misschien ...
Mijn ouders zagen daarnet je trouwfoto. Ze vonden het prachtig.
Ze waren even op bezoek bij Simon. Ik hoop toch op een banaal buikgriepje. De laatste 2 uren heeft hij niet meer overgegeven. Hout vasthouden ...
Je ziet er goed uit, dat is een feit. Je ogen stralen, je ziet er niet ziek uit. "Men" kan niet zien wat er zich binnen in je lichaam afspeelt. Echt.
Als volgende week blijkt dat die buikgriep niet "rondgaat" hier ook bij mij en Patrick, dan durf ik nog wel eens binnen te springen, dan zal het besmettingsgevaar wel geweken zijn.
Beste groetjes,
Sabine

paddy zei

Dear machas,
the story goes that God -if ever he existed- created men.
"Such a good experience! I want to try something like that again." That's why he created women. Unfortunately, he immediately saw that this second experience was not as flawless as the first. He said to himself: "What a pity! But then again ...I will make sure that they adore make-up ..."

If there is war between the sexes, then there will be no people left. (80's American philosopher)

Take care, lassies.

Soraya Belala zei

Paddy, don't worry ! We kunnen niet zonder jullie.