28 dec 2007

HOLA !!!


28/12/2007
En ik wil dat je me ziet, ook al ben ik er niet, want ik leef voor jou… (A. Christie)

Ik ben volledig kaal nu, EINDELIJK ! Dacht dat er nooit een einde zou komen aan die nietsontziende jeuk die me bijna tot de rand van de wanhoop dreef. Een klein beetje overdrijven om het verhaal spannend te maken mag wel hé ? Hip hip hoi dus. Ik zou van blijdschap in het zwembad zijn gedoken, ware het niet dat de sensor op mijn grote teen me er nog net van weerhield. (water = 13°). Het is nu het 3e jaar dat we het eindejaar aan de Spaanse Costa vieren, maar het is de eerste maal dat het voor mij geen onbezorgde vakantie is. Overdag in het zonnetje, op het terras, aan de zee gaat het wel en kan ik genieten. Maar ’s nachts blaast elke lichamelijke klacht zich op en heb ik moeite om te ontspannen. Het klinkt cliché, maar ik ben niet zozeer ongerust over doodgaan, eerder over de aftakeling die eraan vooraf gaat. Kon er mij maar iemand vertellen waar de doos van Pandora zich bevindt… Ik zou haar openen, zeker weten dat ik haar zou openen. Dan zou ik op zijn minst weten hoeveel tijd ik nog te gaan heb. Eigenlijk zou ik daar niet mogen aan denken, maar het is sterker dan mezelf. Het is constant aanwezig. Bij alles wat wordt gezegd, bij alles wat de kinderen doen, bij alle plannen die voor de toekomst worden gemaakt.
Maar elke dag geniet ik een beetje meer, geraak ik wat meer uitgerust en ontspan ik meer. Eigenlijk zou ik hier 3 maanden moeten blijven (zoals Sissi in Korfoe) om volledig te recupereren in plaats van 2 weken. Maar het gaat hier helaas om meer dan een “gewone” longziekte… En een warm klimaat alleen zal niet veel zoden aan de dijk brengen vrees ik. Gelukkig is mijn stem nog intact. En ik doe wat ik van kindsbeen af doe. Ik zing. Overal en altijd. Niet binnensmonds of fluisterend. Nee, die tijd is voorbij. Net zo luid als ik er zelf zin in heb. En als de mensen opkijken ? Dan reageer ik als wijlen “onzen François”. Et alors ?

25/12/2007
“Talloos zijn de manen die op zijn daken glanzen. De 1000 schitterende zonnen achter al zijn muren” K. Hosseini

Het gaat goed. Als ik wakker word ben ik nog moe. Als ik ga stappen word ik duizelig. Als ik er al in slaag een fles te openen, slaat mijn hand in een kramp. Mijn handpalmen en voetzolen lijken van leer en de vellen hangen los op mijn hoofd. Ik ben nog net goed om een reptielenmens te spelen in een goedkope horrorfilm. Maar het was hier vandaag stralend weer en dat maakt alles goed. Het wantrouwen in eigen lichaam went echter niet. Toen ik enkele dagen geleden bloed en weefsel begon op te hoesten raakte ik in paniek. Net als die keer in Wissant toen ik voor het eerst die steken in mijn borst kreeg. Ik stuurde mijn smsje “is dit het begin van het einde” verkeerdelijk naar een lief nimfje, die qua leeftijd mijn dochter zou kunnen zijn. Vreemd genoeg bracht haar antwoord soelaas. Het kalmeerde mijn hart en verdreef mijn paniek. Ik werd langzaam weer mijn onbezorgde zelf. Dank je, Anne Lyse xxx

6 opmerkingen:

Sabine Caboor zei

Dag Soraya !!!!!!!!!!!
Toch een bericht vanuit het verre Spanje !!! Leuk !
Oei, dat hoesten en toebehoren, dat klinkt toch inderdaad "angstaanjagend". Brrr ...
En de nachtelijke klachten … tja, een reis met een vliegtuig neemt die klachten inderdaad niet weg hé. Vluchten kan niet … Maar meer als thuis ben je nu toch samen, het ganse gezin. Thuis is er wel altijd iets te doen. En een aangenaam klimaat doet lichamelijk toch altijd goed. Maakt het blijkbaar overdag wel wat draaglijker ?
En als je ’s nachts niet zo goed kunt slapen, dan komen wellicht de “zwarte” gedachten.
Onvermijdelijk denk je steeds aan je ziekte. Natuurlijk. De toekomst is zo onduidelijk. Hoe, hoelang, …
Ik kan je volgen. Ik zou ze ook openen, die doos !!! Zeker weten ! Maar helaas, onmogelijk. We kunnen alleen dag na dag ons leven leven …Ons gevoel volgen. Doen wat we menen te moeten doen. Eerlijk blijven met onszelf. Onze weg volgen. We staan machteloos tegenover wat ons overkomt. Er het beste van maken. We hebben geen andere keuze. Wel op tijd aan de bel trekken bij vrienden, voor een gesprek, voor een uitstapje, voor hulp, …
Tracht nog te genieten daar, want hier gaat het weer vriezen geloof ik …
Het zal tegenvallen om terug te keren ! Maar je hebt nog een hele, ganse, volledige week !!!
Beste groetjes,
Sabine

Elly S zei

Probeer te genieten van elke dag in Spanje Soraya. Ik weet hoe moeilijk het is om al die muizenissen opzij te zetten, maar probeer het af en toe toch te doen. Ik begrijp hoe je je voelt, ik voel namelijk net hetzelfde en ik zou direct met je vertrekken op zoek naar Pandora's box als dat kon. Jammer genoeg kan het niet en zullen we alles dag per dag moeten bekijken.
Liefs vanuit een kil België

Sofie zei

Lieve Soraya,

Miljoenen letters dwalen en dansen door m’n hoofd, honderden woorden bouwen een zinnetje, tientallen zinnetjes vormen mijn gedichtje voor jou:

Ik wens je een ster aan de hemel
die je omhelst en troost in diepduistere dagen

Ik wens je een ster aan de hemel
die op vrolijke dagen
extra doet genieten

Ik wens je een lied
dat klinkt door de nacht
eentje die je steeds opnieuw zingen kan en wilt

Ik wens je een hand op je schouders
met woorden van steun en warmte liefde en vriendschap
als je weent van pijn of verdriet

Ik wens je een hart vol dromen
die verdiend uit mogen komen

Maar ik wens jou en je gezinnetje het allermooiste, het allerbeste in 2008!

Oneindig veel liefs en dikke knuffel
Sofie

Sabine Caboor zei

Hola,
Hmhm, misschien wel interessante internetsite, maar niet te verstaan !
Nog altijd een lekker weertje daar in Spanje ?
Hier vriestemperaturen !!!
Groetjes,
Sabine

Unknown zei

Dag ondertussen bruingebakte Sor & Co,

Ik wens jullie allemaal het aller allerbeste voor 2008. Hopelijk wordt het jaar veel minder grijs dan jullie denken.

Let the sunshine in through every window! Veel plezier in alle gedachten en daden.

Dikke knuffel.
DAVID

Sabine Caboor zei

Dag Soraya !
En ? Terug uit het verre, warme, aangename Spanje ? 't Is hier dezelfde zon die aan het werk is, maar ze geraakt hier niet zo goed door hé ... ietske frisser dus !
Gaat het een beetje ? Na het weekend weer ziekenhuisbezoek ?
Beste groetjes,
Sabine