1 mei 2008

Somewhere over the rainbow


Bluebirds fly.
Birds fly over the rainbow.
Why then, oh why can't I? (The Wizard of Oz)

Geen nieuws, goed nieuws zegt het spreekwoord. Al is dit niet altijd waar. Zondagnamiddag hebben we weer genoten, van de zon en een wandelingetje in Het Leen. We liepen er zelfs bekenden tegen het lijf, het was gezellig. De dagen daaropvolgend waren een drama. Zou dit enkel om bekomen/bekopen gaan ? Ik vraag het me af. Woensdag kwam er een dametje van palliatieve hulp op bezoek en toen ze me zag drong ze aan op een bezoekje van de huisarts. Die sprak weer van het vocht op de rechterlong, dat de rechterkwab volledig vol zit en dat het normaal is dat ik niet meer naar behoren kon ademen (praten, eten, whatever). Na een telefoontje met Dr. Bouttens werd beslist halsoverkop nog maar eens naar Gent te rijden. Ik moest me via spoed aanmelden. Spoed ? Tja het was al 16u en we stonden aan de vooravond van een lang weekend. Ik krijg vrij snel mijn longscan en Dr. Bouttens komt me vertellen dat hij weg moet voor het weekend, maar dat Dr. Verstraeten opnieuw een longpunctie zal uitvoeren. Ik moet dan 1 nacht blijven in het ziekenhuis en mag morgen naar huis. Na een tijdje op de oncomfortabele brancard te hebben gelegen van de afdeling spoed (tegen dat ik dood ben ken ik echt ALLE gangen van het Sint-Lucas) vraag ik of ik nog lang moet wachten. Ik denk dat het ongeveer 18u is, als er mij iemand komt vertellen dat de punctie niet doorgaat omdat de hoeveelheid vocht niet veel scheelt met vorige scan. Maar ik moet nog wel wachten op een andere dokter (Herman), die zal het hart nog eens bekijken. Maar ik weet ondertussen wel al waar de klepel hangt. Het is net als vorige keer. Ze zullen me naar huis sturen, want het is wel weer die vervloekte tumor die met onze botten aan het rammelen is. Om 19u50 ben ik zo afgepeigerd dat ik naar huis vertrek. Net aan de uitgang haalt een verpleegster ons in : de dokter is net toegekomen, u moet dat begrijpen, op spoed zijn wij niet zo uitgerust voor zulke zaken, wij werken helemaal anders… blablabla. Ik was er nu toch nog, dus helemaal terug naar de spoed voor de echo van het hart. Nu moest ik nog even wachten op nog een andere dokter, die Bouttens vervangt. En ja, heel vriendelijk en zacht legt hij mij de situatie uit die ik natuurlijk al ken. De tumor duwt het hart naar links en verplettert daarbij de slagader die mijn longen van zuurstof moet voorzien. Hij stelt voor om me dit weekend in het ziekenhuis te houden met een baxter morfine. No way ! Om 22u zijn we eindelijk terug thuis. Mijn dagelijkse hoeveelheid morfine wordt opgetrokken, er staat een fles zuurstof aan mijn bed. En vanaf dinsdag zal ik ook kunnen beschikken over een ziekenhuisbed beneden. Want ik zal moeten toegeven : de trap wordt voor mij stillekes aan een olympische uitdaging.
Aan de andere kant blijf ik via de blog mailtjes ontvangen van mensen die ik in jaren niet meer heb gehoord en die me via deze weg een hart onder de riem willen steken. Bedankt daarvoor, dat doet nog steeds deugd.

24 opmerkingen:

Sabine Caboor zei

Dag Soraya,
Tjonge tjonge tjonge, wat een lijdensweg. En dan nog voor een "vruchteloze uitstap".
Maar nu natuurlijk wel, door de scans, volledige duidelijkheid. Hoe confronterend ook. Want de diagnose is natuurlijk helemaal niet goed. Hopelijk kan je thuis met de morfinepillen je pijn voldoende bedwingen. Je arme lichaam wordt tot in het uiterste geterroriseerd door die nietsontziende tumor. Het is onmenselijk te weten wat er allemaal aan het gebeuren is en dat je de strijd verliest ... Dat is eigenlijk niet te dragen. Maar de tijd blijft doortikken en er is geen keuze, je doet verder en verder en verder ... ondraaglijk, onmenselijk ... steeds verder ...
Verdoeme toch ...
Sabine

Anoniem zei

Lieve Soraya,

Lees het helaas slechte nieuws!! JU!! Beuhhhhhhh
Wou je gewoon zeggen dat ik aan je denk, en hoop dat je niet afziet!!
En dan in die kliniek, maar jongens toch, niet normaal! Groot gelijk dat je niet bleef! Je kan beter in je eigen huisje zijn met de nodige zorgen.
T beste lieve schat, ik ben altijd in gedachten bij jou. Hopel. worden de meisjes goed opgevangen en ook je ventje..

Kus en dikke knuffel,
Catje

Anoniem zei

Hey Sorken
't is weeral een beetje geleden dat we mekaar gezien hebben hé ! Ben toch weeral geschrokken zulle van dit laatste nieuws... Die verdomde tumor bezorgt je nogal wat last en ongemakken ! En wat kunnen we eraan doen ??? Ik vrees niets en dat maakt mij zo boos hé. Ik kan en wil jouw afzien geen plaats geven ! Vergeet niet dat je constant in onze gedachten bent. Wat zou ik zo graag jouw pijn kunnen verzachten. See you later hé mateke en doe de groetjes aan de kids en aan Chris.
Dikke knuffel xxx

Els zei

Hey Soraya,
ik bewonder de manier waarop jij dingen zo nuchter beschrijft. Ik hoop dat alles zo lang mogelijk draaglijk blijft voor je. Geniet van de zon, de bloemen, de kindjes,...
Je bent geen moment uit onze gedachten!
Dikke knuffel. Els

Sofie zei

Dag lief Sorke

Je tekstje heeft me héél stilletjes gemaakt.
Ik zou miljoenen dingen willen zeggen en schrijven maar ik vind geen woorden en als ik woorden zou vinden, zouden ze toch tekortschieten!
Ik hoop dat je geen pijn hebt, ik hoop dat je tussendoor kunt genieten van mooie geluksmomenten, ik hoop dat dat gruwelijk kankermonster eindelijk eens inziet dat wij je hier heel hard nodig hebben,...
Ik hoop, wens.......... het allermooiste en allerbeste voor je!

Zoals in mijn smsje stond: ik hou me vast aan jou, maar wil jij je ook vasthouden aan mij? Ik laat je niet los. Je bent als een boom tussen de struiken, je bent als een oase in een woestijn...
Zo sterk, zo strijdlustig, zo optimistisch en zo dapper...
Ik denk aan je!

Warme knuffel!!!!

Anoniem zei

Hoi Soraya
Voor ik ga slapen nog even op je blogg gekeken , ocharme kind toch ,wat moet jij afzien ik heb zo met jouw te doen , wij komen volgende week ééns af en zullen niet lang blijven maar ik moet je zien
Dikke zoen
Tante Simonne

Anoniem zei

Vlieg met mee naar de regenboog...

Sonja zei

Lieve Soraya
Ben blij dat het vandaag een ietsje beter gaat want gisteren was het even slikken toen ik je zo op
in je bed zag liggen,zo moe en kortademig,na een paar woorden moeten stoppen met praten om te ademen wat dan nog niet eens lukte.Voor het eerst zag ik iets in je ogen,heel even maar, daarna had jij je emoties terug in de hand.Ik voelde mij zo machteloos dat je waarschijnlijk niet veel hulp had aan mijn reactie.Constant zijn jullie in onze gedachten,als wij al zo machteloos zijn moet het voor Chris,je ma en je broer vreselijk zijn om helemaal niets te kunnen doen.
Hopelijk blijft het nu een beetje stabiel,gaat het niet te snel achteruit en helpt de morfine zodat je tenminste geen pijn hebt.
'k wil je zo graag helpen maar kan je alleen maar een warme knuffel geven,ook van Marnix.
Sonja

micheline zei

Hey Soraya
Ik ben de reactie's aan het doorlezen en ik kan ook niets anders doen dan wat iedereen op je blog schrijft,hopen dat je niet te veel pijn hebt dat je nog een beetje kan genieten als het zonnetje schijnt.We willen heel graag eens tot bij U komen maar ik weet niet of dat niet te lastig is voor U? Arsene zal volgende week zeker wel eens binnenwippen en ik hoor het dan wel van hem.Ik wens je zonnig weekend waar je nog kan van genieten zonder al te veel pijn ,dikke knuffel van ons.

anouk zei

Soraya,
Jij hebt lef en ontzettend veel doorzettingsvermogen,
zoveel wilskracht,
in 2 woorden wil en kracht,
alleen jammer dat de kracht langzaam verdwijnt
en enkel de wil overblijft!

Tot nu toe kwam er nog steeds geen wonder:-(
Maar jij blijft voor mij altijd heel bijzonder!
En kwam er een wonder gingen we nu een ritje maken te paard!
En komt het niet, zal ik het altijd voor jou blijven doen, Carpe Diem, onze toekomst...

Dikke zoen Anouk

Anoniem zei

Lieve Soraya,
Wat een ellende allemaal,helemaal voor niks zo'n vermoeiende toestand. Raar he dat je weet dat het gaat aflopen maar dat je dat niet kunt bevatten,dat blijft altijd zo,tot aan de laatste minuut. Het hoort ook niet als je zo jong bent en kindjes hebt.In ieder geval,hopelijk kun je nog een tijdje genieten van de zon,van je gezinnetje en heb je niet teveel pijn en benauwdheid.En daarna, ga je naar een mooiere betere wereld zonder pijn en verdriet,ik ben niet gelovig maar daar geloof ik wel in.Het ga je goed lieve Soraya,je bent zo dapper.

Anoniem zei

Soraya,
ik vind geen woorden om te zeggen wat ik wil zeggen en dan schiet ik nog tekort. Ik bewonder je kracht waarmee je dit alles doorstaat. Veel hoor je niet van mij, maar weet dat ik elke dag aan je denk en nog steeds hoop op iets miraculeus.
Dit gedichtje om je een hart onder de riem te steken:

een traan loopt langs je wangen
je voelt de pijn van het leven
maar liefje laat je koppie niet hangen
dit is maar voor even

ik weet de mooie dingen zijn je ontnomen
alles is van je afgepakt
maar ik beloof je dat alles goed zal komen
ik weet dat je daar naar snakt

alles kan diep wegzinken
alles kan vergaan
je kan in je eigen wereld verdrinken
de raarste dingen worden je aangedaan

alles heeft zijn diepe dallen
alles heeft zijn zwarte kant
maar laat je mooie jij niet verknallen
ook voor jou is er een hand

een hand die je altijd vast zal houden
ook als het minder gaat
handen die je altijd vertrouwen
een hand die je niet meer verlaat.

Nog een warme knuffel van mij,
Dominique

Unknown zei

Soraya,

Ik háát computers, maar voor jou wil ik die haat wel even opzij zetten om je langs deze weg een hart onder de riem te steken. Het is ongelooflijk! Dinsdag gingen we nog samen naar een veulen kijken en nu kan je de trap niet meer op. Het gaat snel, veel te snel!
Donderdag heb ik de hele dag aan je gedacht. Toen ik in Haasdonk aan het inrijden was in een verschrikkelijke regenbui... Toen ik wat later, nat tot op mijn onderbroek, de ring binnenreed en we daarbovenop nog wat hagel op ons dak kregen... Toen ik met een smile op mijn gezicht dacht: "Dat zou Soraya ook doen. Wat kan ons dat beetje nattigheid schelen? We doen het voor de fun en we gaan ervoor!"
Lieve Soraya, ik hoop met heel mijn hart dat je je moed en doorzettingsvermogen niet verliest en dat je ondanks alles dingen zal blijven vinden om naar uit te kijken.

Een dikke knuffel

Inge

Eliane zei

Als ik de aarde ga verwarmen
laat ik haar leven in m'armen
van sterren weefde ik het verre,ah het noorderlicht
maar soms ben ik als kolkend lood
ik ben het leven en de dood
in vuur, in liefde, in alle tijden
m'n kind ik troost je, kijk omhoog
vandaag span ik mijn regenboog
die is alleen voor jou!

Liesbeth List & Ramsas Shaffy

misschien brengt muziek en zon jou een beetje troost en rust?

liefs Eliane

Elly S zei

Lieve Soraya,
Gewoon even laten weten dat ik aan je denk... heel veel zelfs.
Knuffel

Maria M zei

Dag Soraya

WARME GROETJES UIT MOL!!

Anoniem zei

Afscheid nemen bestaat niet, zingt Marco Borsato.

Anoniem zei

Hey Sorke,

Lang geleden...maar niet vergeten
Woorden komen me tekort,
weet niet goed wat zeggen,
daarom wil ik het met een tekstje uitleggen

Als ik kon
was ik de zon
ik zou je
met al mijn stralen omarmen
om jou helemaal te verwarmen.

Als ik kon
was ik de wind
en waaide ik gezwind
alle zorgen en pijn
ver van jou vandaan
zodat je verder met je leven kon gaan.

Als ik kon
was ik zelfs de regen
dan kon ik jou
op mijn regenboog laten zweven
Mijn regendruppels namen dan
je tranen met zich mee
en lieten ze neerdwalen over zee

Als ik kon
liet ik een wonder gebeuren
waardoor
je helemaal op zou beuren....

lieve groeten
Martine

Anoniem zei

Vandaag komen ze je bedje beneden installeren. Een aanpassing maar zal eenvoudiger zijn voor jou. Het beste meid! Van een trouwe lezer.

Anoniem zei

Hallo soraya,hier ben ik dan maar weer.Een trouwe lezer van je blog.Ik vind het toch nog altijd geen woorden voor om dit alles te begrijpen.Wat kan het leven hard zijn.De ene mens heeft meer geluk dan de anderen.Dat is zo moeilijk te aanvaarden.Ik hoop dat je een mooi plaatsje gevenden heb om je bedje te installeren.Waar je het zonnetje ziet schijnen waar je zo van houd en waar je de warmte door het venster kan voelen.Profiteer van alles en nog wat .Je kindjes,man,familie en vrienden.Ik hoop uit het diepste van mijn hart dat je niet teveel pijn heb en dat je uw wilskracht niet kwijt raakt.Want ik ken geen dappere vrouw dan jij.Groetjes en tot nog eens.Dikke knuffel.

Anoniem zei

If time were not a moving thing,
we could make it stay.
We would not have to worry about
the coming day.

Chris

Anoniem zei

Lieve Soraya,

Ik denk voortdurend aan jou. 'k lees meermaals per dag jouw blog en de reacties van de anderen maar... ik word bang. Bang voor de toekomst en bang voor wat er met jou allemaal gebeurt! Ik wens je heel veel sterkte!

Liefs, Katrien

Maria M zei

Wil je nog even laten weten, dat ik aan je denk,ook aan je kapoentjes,en je zorgzame man!

Anoniem zei

veel sterkte aan kris van zele en zijn familie vrienden en kennissen familie de wandel uit zele