11 jan 2008

Een eigen huis.

Een plek onder de zon. En altijd iemand in de buurt die van me houden kon. Toch wou ik dat ik net iets vaker, iets vaker, simpel weg gelukkig was. (R. Froger)

Ik heb zelf het antwoord gevonden op mijn vraag. Neen, het went nooit. Maar de rouwfasen verlopen sneller naarmate je het meer meemaakt denk ik. Vooral de ontkenning en daarna de aanvaarding. Denk ik maar hoor. Wie ben ik ? Al zeker geen psycholoog…
Sinds gisteren houdt mijn papfles me weer 24u gezelschap. Mijn lichaam had er niet veel zin in ! De verpleegster (tante van Els deze keer, die verpleegsters zijn steevast tantes van… Els, Annemie, Joke…) heeft 5 maal moeten prikken voor ze mijn poortje vond. Na drie weken rust was dat waarschijnlijk in alle stilte zijn eigen leven gaan leiden ? Het prikbord is dus verrassend snel terug van weggeweest… Och arme, mijn zorgvuldig en traag dicht gegroeide wondjes… De oncoloog kwam es kijken hoe het was. Toen ik mijn gezwollen hand toonde vond hij dat niet zo erg. Ik heb moeten aandringen voor een voorschriftje voor lymfendrainage ! “Tja, chemo, fysiotherapeut, wordt het niet wat veel ?” Hé ? Aan die fysiotherapeut heb ik nog niks gehad. Dat is weer een sappig verhaal ! Door de herceptine gisteren liep het wat uit en had de verpleegster gebeld naar verdieping 1 (ja, de fameuze verdieping met de enige douche en de supervriendelijke kinesitherapeute) dat ik een half uurtje later zou zijn op de afspraak met dr. De Rijcke. Dus na de behandeling slepen Hilde en ik ons naar beneden, want echt zin had ik er niet meer in hoor. De secretaresse bekijkt ons met een blik die ik tot nog toe enkel in de chique boetieks van Knokke Le Zoute heb gezien als ik met een slordige joggingbroek en gympies kwam binnenwaaien… “Ja ?” klinkt als “Heb ik wat aan van je ?” Ik ben Soraya Belala en heb een afspraak. “Ga maar in de wachtzaal zitten”. Een beetje later roept hij daar mijn naam. En als ik ja zeg bekijkt hij me met staalharde extra-terrestrial ogen alsof ik net met een ufo in zijn wachtzaal ben geland ! “Vanwaar kom jij ?” Ook een goede dag… “van de oncologie”. Ik was al op mijn teen getrapt, wat een toon, wat een air !!! In zijn kabinet ga ik maar zitten ook al zegt hij niks. Hij staart naar zijn computer en vraagt ondertussen “scan gehad”. Ik dacht zo lang jij niet naar mij kijkt antwoord ik niet. Sorry, maar zoveel gebrek aan respect daar kan ik dus niet tegen. “Hallooooo ?” “Ja, zoals jij gevraagd had, hé” Nog even en ik vertrek hier met slaande deuren. Gelukkig werd hij toen net wat milder. De scan was goed, geen hernia’s maar wat meer is : ook geen uitzaaiingen in de ruggengraat. Hehe. Ik moest op het bed gaan zitten en hij begon een hele uitleg over vastzitten, kraken, trekken en weer lossen. Voor hij effectief met de uitvoering begon zei ik nog even langs mijn neus weg : “je doet maar, maar ik wil nog even melden dat ik een naald in mijn schouder heb, en het klopt waarschijnlijk dat ik vastzit door een verkeerde houding, maar ik mag met mijn arm geen extreme bewegingen maken…” “Naald ? Hoe lang moet die…” “twee weken” “neen, ik bedoel hoe lang moet die…” “twee weken !”. “Ai, dan zouden we beter wachten tot die ene week dat je geen chemo hebt… Ik zal je een nieuwe afspraak geven. En ik zal erbij vermelden dat je hier in het gebouw aanwezig bent, want ik kan dat niet weten dat jij hier bent” “Ze hebben nochtans je secretaresse gebeld dat ik een half uurtje later zou zijn” “Is dat zo ? Ik ben niet op de hoogte”. Die zit. Arrogante zak. Ondertussen zit ik dus nog muurvast in mijn schouder. Ik zal met mijn gebedelde voorschriftje aan mijn kinesist maar vragen of hij me kan helpen zeker ? Pfff… fysiotherapeut van mijn voeten ! Ik vraag me af of die man en zijn secretaresse überhaupt een reden hebben om chagrijnig te zijn ? Ik neem in het vervolg René Froger mee...

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Amai, Soraya, sommige mensen zou je toch écht naar de maan schieten, hé! Wat denken ze wel?! Omdat ze toevallig 'doktoor' zijn het gepermitteerd is mensen als beesten te behandelen?! Hij moest verdorie beschaamd zijn! En als hij zich dan toch zo intelligent voelt zou hij op z'n minst de intelligentie mogen hebben het niet op z'n patiënten uit te werken als hij eens een slechte dag heeft! Verdorie, dat maakt me kwaad! Al goed dat jij zo recht in je schoenen staat en je niet zo snel van je stuk laat brengen (je zou van minder!). Maar ondertussen zit je nog wel met die pijnlijke schouder natuurlijk... ik wou dat ík je kon helpen! Hopelijk heeft hij de volgende keer zijn lesje geleerd en toont hij wat respect. Een diploma alleen maakt toch geen goede dokter, wat denkt hij wel! En dat hij zijn secretaresse ook maar eens aan haar oren trekt; een beetje communicatie met haar chef zou niet misstaan!
Gelukkig zijn er ook lieve mensen zoals die kinesist die begrijpt dat je daar niet voor je plezier komt en je helpt waar mogelijk. Probeer je niet op te laten jagen door die gefrustreerde fysiotherapeut, meid. Hij kent de waarde van het leven niet.

Liefs, Lies

Hilde zei

Ja zeg, het was echt de moeite!! Die secretaresse had een 'air' over zich, manman,en inderdaad de blik en dat toontje van die dokter, ;'stout meisje, je was niet op de afspraak, hoe durf je mij te laten wachten,...' precies of wij vinden wachten in een wachtzaal zo leuk!
Maar goed, we hebben het ruimschoots gecompenseerd met een paar 'one-liners' ( die niet voor publicatie vatbaar zijn,...) van ons eigen kunnen en hebben het weer weggelachen.
Toedeloe

Anoniem zei

Ja, inderdaad, dé Dokter De Rijcke. Als het dezelfde is waar we over spreken, wat ik wel degelijk vermoed, dan kan ik best geloven dat hij zo reageerde. Mijn moeder heeft ooit een korset van hem gekregen waar ze nog meer rugpijn in kreeg dan ze al had met alle drukplaatsen vandien en toen ze na maanden toch een nieuwe kreeg, kwam hij eerst niet af en heeft haar dan uiteindelijk op dezelfde manier behandeld zoals hij bij jou gedaan heeft.
Als hij je nog eens zo behandelt, begin dan misschien eens over de paarden te praten. Hij heeft zelf paarden en zijn dochter rijdt LRV en HROV. Misschien ontdooit hij dan een beetje.
Dan krijg je nog zo'n tegenslag met je paard. Een mens zou van minder de moed verliezen. Je klonk net zo goed vanuit het Zuiden.
nog veel lieve groeten en.....
na een slechte dag komt er wel weer een andere en betere. Deze is in ieder geval al weer bijna voorbij. Siska

Soraya Belala zei

Jaja, het zal die wel zijn. Op zijn bord staat in koeien van letters "de liefste peter is toevallig mijn peter", maar ik verdenk hem ervan dat hij het er zelf op heeft gekrabbeld... En ik heb helemaal geen zin om een gezellig paardenklapke te doen met die vent. Ik heb lang geleden al geleerd om enkel verder te gaan met mensen die het waard zijn. Ik zet daar gewoon geen voet meer binnen. Dan nog liever rugpijn. Straf hé ?!

Sabine Caboor zei

Amai,
Wat een verhaal.
Bij een goede opvoeding hoort toch dat je leert dat je iedereen steeds met respect dient te behandelen ? En met zo een beroep zou zoiets tijdens de opleiding meermaals dienen herhaald te worden. Is een basisvereiste ! Gebuisd dus !! Tjonge tjonge ...
Inderdaad, als je mensen kunt vermijden die "het niet waard zijn" dat moet je dat zeker doen !!! De dagen passeren al zo snel, geen tijd voor beleefde contacten met mensen waar we het niet mee kunnen vinden en die ons respectloos behandelen. Toch niet in onze "vrije tijd" !
Groetjes,
Sabine

Maria M zei

Daar mag je best zelf sterk op reageren,wie denken ze soms wel dat ze zijn.
Elly heeft ook al zoveel moeten ondergaan,maar de meeste zijn heel lieve dokters en verpleegsters.
Groetjes!

Anoniem zei

Hallo Soraya, ik kom vandaag voor het eerst op je blog lezen (via Elly eigenlijk...) en ik zag de naam Dr. De Rijcke verschijnen. Dat is nu eens iemand die ik ook nooit meer wil tegenkomen zie... te lang om hier uit te leggen maar zoals jij hem beschrijft is hij werkelijk...