14 jan 2008

Everything’s here

All out Of place
Losing my memory
Saving my face (KT Tunstall)

Onze jongste spruit wordt donderdag 6 jaar. Zucht van verlichting. Al 6 jaar. Hoe verder we geraken, hoe meer herinneringen ze zullen hebben later... In Spanje dacht ik vaak : wat zullen zij nog weten van deze vakantie hier, waarbij ik geniet van ieder moment, nu ik zo hard besef dat alles voorbijgaat… Ik ben misschien niet zo representatief op dat vlak, maar van voor mijn 6e levensjaar zijn er maar weinig dingen die ik me herinner. Dat ik in de kleuterklas al zeurde om bij iedereen te gaan logeren… bij de juf is dat eens gelukt, bij mijn vriendje van toen niet… Dat we verplicht een siësta moesten houden terwijl ik helemaal niet moe was, en dat de juf ondertussen een smakelijke appel schilde voor zichzelf. En van de reis naar Algerije, ik was 4 toen, herinner ik me enkel dat we boven de wolken vlogen die eruit zagen als watjes (van bij de apotheker, 5 frank voor een pakske) en dat ze daar ter plaatse een schaap slachtten, och gotte dat beestje… Enkel shockerende dingen dus. Niet de talloze knuffels en cadeaus van mijn ouders… We take that for granted, I guess ?

4 opmerkingen:

Elly S zei

Yes, I guess we do...

Sabine Caboor zei

Dag Soraya,
Terug van weggeweest ... weekendje landal het vennenbos zit er al weer op.
Ja, "schrijnend" bijna hé, hoe weinig we ons herinneren van onze kindertijd. Hoe we opgroeien, de genegenheid, de (moeder)liefde enz. zit wel ergens in ons lichaam opgeslagen, maar over het algemeen onbewust ...
Onvoorstelbaar. Zo een actieve periode, zo bewust dat de kindjes alles meemaken ... en toch, raar maar waar, blijft daar "zo weinig" van hangen ? Ik kan me dat bijna niet voorstellen. Maar ja, aan onszelf weten we dat het zo is ... hmhm ...
Bizar.
Foto's en bewegende beelden, teksten, enz. worden daarom "later" zo gekoesterd ...
Simon is 22 december 4 jaar geworden. Ongeveer 2 jaar jonger dus dan Yasirah. Dat scheelt al heel wat ! Maar toch nog zo jong hé.
Hoe gaat het nu met "je papfles" zoals jij die noemt ? Steeds pijnlijk ter hoogte van de naald ? Bijwerkingen ? Kan je wat slapen ? Moe ?
Beste groetjes,
Sabine

anja zei

Is dat niet net een 'gelukkige jeugd'... als knuffels en cadootjes van de ouders een vanzelfsprekendheid zijn....

Sonja zei

Hey Soraya
Yasirah 6 jaar,wat gaat het vlug,'k herinner me nog dat je geen les meer kon geven omdat je moest rusten en dat je hoogzwanger toch nog mee ging naar Parijs.Het is eigenlijk waar dat een mens zo weinig onthoud van zijn eerste kinderjaren.Ook ik weet alleen nog maar een paar dingen en zoals je zegt niet meer de knuffels en cadeautjes,hoewel als ik er over nadenk komen er toch wel dingen boven,zoals... met ons pa een grote kerstboom uit het bos gaan halen,dat ik als klein meisje met mjn fietsje naar school mocht en in de gracht reed,dat ik in de modder viel met mijn mooiste kleren aan net toen we klaar stonden om naar het vuurwerk te gaan kijken....Je kindjes zullen zich toch nog wel veel dingen herinneren zeker als je naar fotos kijkt komt er toch wel veel boven.Anja zal wel gelijk hebben dat het juist daarom een gelukkige tijd was.Van jou vindt ik het in alle geval al heel bewonderenswaardig dat je steeds maar blijft genieten van alles,er moet heel veel door je hoofd gaan.
Knuffel,Sonja