30 jan 2008

Ik kom terug als appelbloesem.


In de lente zal ik als confetti naar beneden dwarrelen en aan de schoenen van mijn familie plakken. Ze zullen me in hun zak stoppen, mijn tere zijde over hun kussen uitstrooien om beter te kunnen slapen. Wat zullen ze dan dromen ?
Uit : “Voor ik doodga” van Jenny Downham

Ik denk dat er in het ziekenhuis overal posters hangen met mijn foto en daaronder de tekst “opgelet, deze vrouw heeft klacht ingediend”. Ik kwam vandaag en gisteren enkel supervriendelijke mensen tegen ! Ja, mijn klacht is in behandeling, en de regel van het bloedprikken is al afgevoerd. Ook de oncoloog begreep mijn reactie volledig en vond de brief zelfs een goed initiatief. Behalve het stukje van “te weinig informatie”, daar ging hij niet mee akkoord…
We hadden vandaag een aangenaam, menselijk gesprek. Helaas bleef het goede nieuws waar ik alweer van uitging uit. Ik dacht : vorige keer heeft het gewerkt, dus nu met de herceptine er boven op, dat kan niet verkeerd gaan. En toch, alles kan. Mijn tumor is gegroeid. We hebben de scan gezien. Ik schrok wel een beetje van de grootte. Hij drukt tegen mijn hart aan, vandaar waarschijnlijk dat ik zo moeite heb met inspanningen. Het afzien wordt dus niet beloond. Bye bye dromen over werken en joggen. Bye bye de reis naar Canada ook met Kathleentje en de kindjes. Ik durf zo geen verre reis te boeken voor juli. Er kan van alles gebeurd zijn tegen dan. Ik heb alleen nog vertrouwen in vandaag. Hoe moet het nu verder ? Even met Institut Bordet overleggen. En wachten op een deus ex machina, of op Godot. Wat voor mij een synoniem lijkt.

15 opmerkingen:

Hilde zei

Het gevreesde bericht,....is er toch gekomen vanmiddag! De fles champagne drinken we een andere keer op, we vinden wel een reden!
Je kindjes waren ook niet helemaal in topform vanmiddag. Yasirah had soms steken in haar buik, Imani voelde zich ook al niet te best, 'intuitie?' Hoe moet het nu verder,.......Na overleg met jou zal ik eens toelichten wat we een hele tijd geleden besproken hebben voor 'als je er niet meer bent,.....'
Uiteraard gaan we eerst nog naar Brussel en daar hopen op een mirakel. En zeker, als het op 1 long zit, waarom spreekt men niet over een transplantatie? Hopelijk krijg je zo spoedig mogelijk antwoord op die vragen!
Goh lieve schat, ik kan mijn tranen niet bedwingen, (waarschijnlijk als zo vele anderen,) maar toch geven we de moed niet op hé!!! Nog een sprankeltje hoop bij Dr. Piccard,....
Ik zou zeggen, drink een goed glas wijn om toch een beetje te kunnen slapen!!!!
Tot morgen mijn bollie

paddy zei

Soraya,
geen trein naar Londen, geen achterkant van een oud ticket naar Dublin. Of toch?

"Maak van de morgen een sleutel en gooi die in de put,
Langzaam, mooie maan, langzaam.
Maak dat de morgenzon vergeet in het oosten op te komen,
Langzaam, mooie maan, langzaam."
(Hosseini)

Paddy

Sabine Caboor zei

Tja,
Ik moet toegeven, ik heb zelfs de kracht niet om het gedicht te begrijpen dat "paddy" neerpende ...
Tja, en nu ... wat nu ...
Met al die giftige medicatie, en herceptine, gegroeid. Shit ...
Wat nu ...
Ik kan geen andere woorden bedenken !
Nog even naar de adviezen van Dr. Piccard luisteren ... haar bevindingen ... haar "voorspellingen" ... ?
Het is echt ondenkbaar dat het helemaal niet goed komt. Dat is echt niet te vatten. Niet te accepteren ...
Meiske toch ...
Misschien schieten er mij later meer woorden te binnen ? Eerst even Simon in zijn bed stoppen ...
Hmhm ...
Sabine

Anoniem zei

Sorayaatje,

Weet echt niet wat gezegd, ik ben met verstomming geslagen...
De kaarsjes blijven hier branden!
Veel, héééél veel sterkte voor jullie allevier en tot gauw.

Flavietje

anouk zei

Soraya,
Khad het al gehoord van Chris, ff ik verschoot en Chris zelf was er ook slecht van, maja wat natuurlijk heel normaal is, iedereen denk ik...
Gooh tleven is precies zoals een mondeling examen, de een krijgt simpele vragen en problemen voorgeschoteld en de andere.. die moet het met veel slechter zien op te lossen...Maar was het nu ook maar efkes een testje bij u, Dat nu even slecht ging en erna, hup even ophalen in tweede zit en alles in orde, maar neen, zo simpel gaat hetniet eh

Als ge maar goed weet dat hier ook de kaarsjes branden!!!

Heel heel veel knuffels en hou je goed...

Groetjes Anouk

Eliane zei

Deze avond opende ik met een bang hart je blog, eigelijk had ik het deze morgen al in je ogen gezien en ik denk dat je het ook wel wist.
Ik wou dat je meekon morgen of desnoods in mijn plaats naar de Incas kon, ik hoop echt dat je de kracht vindt om deze moeilijke tijd te overbruggen, ik weet niet hoe de indianen met zulke dingen omgaan, misschien putten ze wel moed en kracht uit hun oude gewoontes en rituelen! Weet dat we aan jullie denken en met jullie meeleven in goede en in slechte tijden.

liefs Eliane

Sofie zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Sofie zei

Lieve Soraya

De wereld stond stil op het ogenblik dat ik je berichtje las. Ik werd heel stilletjes en ik ben in huilen uitgebarsten. Bang voor wat kan gebeuren, verdrietig voor de afschuwelijke zware weg die je dapper aflegt, boos op dat kankermonster en ook op het ziekenhuis die mijn vraag om jou als een prinses te behandelen niet uitvoert...

De hele dag, avond en vaak ook op momenten dat ik wakker lig of wakker schiet midden in de nacht dwaal je door mijn gedachten, nu meer dan ooit! Ik zou de wereld bij één willen schreeuwen tot mijn adem breekt en gillen dat het oneerlijk is en tegelijk smeken om ervoor te zorgen dat je er weer bovenop geraakt want we hebben je nodig!!!
Ondanks het slechte nieuws, blijf je vechten, tegen de stoere storm in.

Soraya, je bent een voorbeeld, niet enkel voor mij maar voor zoveel anderen!! Moest ik kunnen, ik maakte voor jou als eerbetoon een standbeeld, ergens op de meest bezochte plaatsen.

Ik zou je willen vragen om niet op te geven, om de moed erin te houden, om je vast te blijven houden aan ons stukje hout, weet je nog? Ik laat je niet los: nu niet, morgen niet, nooit! We moeten dat kankermonster overwinnen, jij en ik samen!!

Hou me aub op de hoogte als je wil, kan en er de energie voor hebt... en laat weten als ik iets kan doen, hoe groot of klein het ook is.

Dikke knuffel.......

ingrid zei

Lieve lieve Soraya
Zoals zovelen weet ik niet goed wat naar jou te schrijven. En toch wil ik iets neerpennen.
Ik voel me zo klein en onmachtig ,wou dat ik iets kon doen.
Niemand kan voelen wat jullie nu voelen, toch voelen we allemaal mee. Neem vooral veel rust, volg vooral je gevoel.
Heel veel sterkte voor jullie allen
en veel vriendschap.
Ingrid

Sonja zei

hey Sorke,heb al enkele keren mijn tekstje gewist,'k vind geen woorden.Verdomme toch!!!!!!Het mag niet zijn he!
Knuffel voor jullie alle 4 en tot gauw,Sonja

Anoniem zei

Dag lieve Soraya,

Hier je BK-maatje uit Eeklo. Ik ben verslagen van het nieuws dat ik lees.. Teju toch!! Ik hoopte echt dat het anders ging zijn. Ik weet niet veel zinnigs te vertellen, wat kan een mens eigenlijk vertellen bij zo'n nieuws. Behalve dat het zo oneerlijk is en klote voor jou en je gezinnetje en voor iedereen die jou liefheeft. Maar daar heb jij ook geen boodschap aan hé.. Ik zou je willen zeggen, desondanks, om te blijven vechten.(makkelijk gezegd, je deed nog niet anders). Hopelijk krijg je weer wat hoop bij Dr. Piccard. Veel sterkte en ik blijf aan je denken en hoop toch nog altijd dat het goed komt!! Hele vele lieve groetjes van je maatje uit Eeklo die er weer niet in slaagt om in te loggen en aldus anoniem een reactie plaatst.

Kus,
Catje

Maria M zei

Voel met jullie mee,maar weet even niet wat ik NU moet schrijven.
Maar blijf vast houden aan jullie stukje hout,zoals Sofie je heeft gevraagd AUB!

Elly S zei

Lieve Soraya,

Het bericht waar iedereen bang voor is...verdomme verdomme. Probeer te blijven geloven en vol te houden. Piccard heeft misschien nog iets achter de hand.
Ik kreeg in het verleden ook al een paar keer te horen dat het in mijn lever groeide ondanks de chemo en Herceptine, maar uiteindelijk moest de kanker daar toch het onderspit delven. Blijf hopen dat het kan!

Dikke knuffel

Sabine Caboor zei

Wel,
Wat Elly s zegt geeft toch weer hoop !
Dr. Piccard vastklampen en eisen dat alles op alles gezet wordt. Niet uit haar bureau weggaan vooraleer je het gevoel hebt dat ze alles zullen doen wat enigszins mogelijk is.
Blijven bestrijden, en misschien moet hij toch het onderspit delven, die kanker. Zoals bij Elly.
Soms wordt iets erger, vlak voordat het verdwijnt. Bij verschillende behandelingen is het toch zo : je moet er in geloven, want eerst worden de symptomen, wordt de ziekte erger, tot op het punt dat het verslagen is, en dan vrij snel verdwijnt ...
Dus toch nog blijven tegen vechten ... misschien komt het binnenkort op zijn top, om daarna snel te bezwijken onder die giftige medicatie ... ??
We moeten blijven geloven ! We hebben geen andere keuze !
Groetjes,
Sabine

Anoniem zei

Ga niet weg
jij hoort voor altijd in ons leven
Ga niet weg
Jij hebt ons nog zoveel te geven
Ga niet weg
jij kan ons zomaar niet verlaten
Ga niet weg
zie je al ons tranen niet

Ga niet weg
wij hadden zoveel mooie uren
Ga niet weg
die zouden eeuwig mogen duren
Ga niet weg
wij zouden je echt niet kunnen missen
heel ons hart
verraadt een groot verdriet

Ga niet weg
wij worden gevangen
door de eenzaamheid
Ga niet weg
laat ons niet achter in onzekerheid
Ga niet weg
wij kunnen je zomaar niet vergeten
Ga niet weg
we weten geen raad met ons gevoel.

Ga niet weg
we hebben de hoop nog niet verloren
Ga niet weg
of wil je dit niet van ons horen
Ga niet weg
we hebben je altijd laten weten
wat ons hart
al jaren voor jou voelt...

Ga niet weg
jij laat ons hier met duizend vragen
Ga niet weg
verloren zijn nu al die dagen
ga niet weg
want wij verdrinken in al onze tranen
Ga niet weg
wij waren al die jaren één...

Ga niet weg
we liepen hand in hand
door 't leven
Ga niet weg
dat wat jij had, heb je ons gegeven
Ga niet weg
als had jou leven soms ook dalen
maar daar vocht
jij je steeds doorheen

Ga niet weg....
laat ons niet alleen.......

Meer kan ik op dit moment niet verwoorden.
Weet dat we er altijd voor je zijn!!!

Veel sterkte
Martine