15 nov 2007

Face/off

Chris heeft er moeite mee dat ik meer tijd spendeer aan mijn klavier dan aan zijn zijde, maar kijk, als ik een paar dagen wacht hangen jullie al aan mijn lippen !!! (of noemen jullie me lui, hé Hilde ?)
Ik voel aan mijn water dat mijn zeven vette jaren zijn aangebroken. Toen ik vanmorgen eindelijk mijn contactpersoon te pakken kreeg in het Institut Bordet wist hij me te vertellen dat een deel van mijn tumor toch neu-positief is, wat wil zeggen dat ik toch in aanmerking kom voor de herceptine. Terwijl eenzelfde test in het UZ Gent in april uitwees dat ik niet zou gebaat zijn met dit wondermiddel. Een keihard staaltje van geografisch racisme. Iemand in Brussel wordt beter getest dan iemand in Gent ? Ik mag er niet aan denken dat ik al 7 maanden dit product zou hebben gekregen en dat ik daardoor misschien die uitzaaiingen in mijn hersenen kon vermijden ! Maar ja, avec des “Si” on mettrait Paris dans une bouteille… (et pour les Flamands la même chose… ik bedoel : had mijn tante wieltjes dan kon ze rijden). De oncoloog was zelf een beetje van zijn melk. Je zou van minder.
Op de dienst radiologie ben ik heel goed ontvangen. Ze herkenden me nog van twee jaar geleden en waren supervriendelijk. Er werd een masker van mijn hoofd gemaakt, zodat ik toch bespaard word van de rode aantekeningslijnen in mijn aangezicht. Wel een beetje akelig hoor, je eigen hoofd daar zo zien liggen… En mijn tatoeagepuntjes van 2005 lagen jammer genoeg niet op de juiste plek, dus ik kreeg er nog eentje bij.
En nu ik op dat vlak niet meer belemmerd word door de studie, is de markt open voor alternatieve behandelingen. Zo ging ik vandaag te rade bij een orthomoleculaire arts. Die raadde me aan om geen rood vlees meer te eten (enkel kip, kalkoen en vis) en om suiker te vermijden. Suiker ??? Help ! Waar zit nu geen suiker in ? Geen gebakjes meer, geen snoep, geen chocola, geen lekkere wafel met slagroom, geen ijsjes, geen frisdrank, geen… Enfin, niet dat ik daarvan doodga natuurlijk. Dat went waarschijnlijk ook wel. Eerlijk gezegd had ik dit advies al gekregen zowel van een kankergenote als van een homeopaat, maar tot nu toe had ik dit in de wind gegooid (voornamelijk wat dat suiker betreft eigenlijk). Ik zal dat nu maar even ter harte nemen… Verder kreeg ik nog een hele resem vitamines en mineralen voorgeschreven die me zullen helpen om me beter te voelen tijdens mijn medicatie. Voorlopig gaat het goed. Ik heb gisteren wel een halve dag geslapen, maar ik heb geen last van ogen of borst. Ik heb wel mijn naaldje laten goedsteken vandaag, want het deed eigenlijk constant pijn. En dat flesje ? Dat maakt al deel uit van mijn lichaam. Ik hoorde nu wel vandaag dat het de bedoeling is dat ik dat constant bij me draag. Dus geen 2 weken – 1 week rust ! Maar ze zouden het nog eens samen bespreken. Op zich heb ik daar geen probleem mee, maar die plakkers jeuken enorm, en ik mag douchen noch baden ! Ik heb me toch in een ondiep bad gedompeld gisteren en Chris heeft me gewassen ! Tot nu toe had ik altijd 2 dochters en een zoon (want geef toe, mannen worden nooit echt volwassen), maar nu heeft hij willens nillens 3 dochters ! Elk om beurt is niet te veel. O ja, en voor de paardenfreaks onder jullie, ik ga toch proberen om zaterdag een wedstrijdje te rijden. Amai, dat papflesje ziet af met mij.

11 opmerkingen:

Hilde zei

Zeg, belalatjen, dat was een grapjen éé!!!!, maar dat weet je wel.Tja, het was eens iets anders vandaag,geen Sint Lukas, (die hebben we dinsdag al gehad), Antwerpen, compleet verkeerd gereden, half uur te laat bij de dokter, noodgedwongen een pannenkoek gegeten, jij je "laatste" martino,bijna heel de dag in de auto gezeten, deze middag wanhopig op zoek naar een restaurantje die we niet vonden,noodgedwongen( alweer) in een brasserie gegeten, buitengekomen als twee gerookte sardienen,(er zijn blijkbaar nog plaatsen waar men mag roken,onbegrijpelijk!!!), en dan,..........
voor de tweede week op rij GOED nieuws, we wennen er al aan, wat zal het volgende week zijn,....
Het deed zo'n deugd deze morgen, na je telefoontje met Brussel zouden we de auto bijna laten dansen hebben van "contentement", hopelijk blijft alles in deze versnelling veder gaan, zoals je vandaag zei; misschien krijg ik nog tien jaar,......
zoen

Unknown zei

Hey Treezebeze,
we hebben dus toch weer wat meer vooruitzichten. Goh was ik maar mee naar Antwerpen geweest, weet daar een gezond adresje. Allez, m'n buro is wel wat verlicht. En met dat zonnetje op m'n neus kon ik veel naar u toe schijnen.
Ikke

Eliane zei

Hip hip hoera, de oude Soraya is terug,weeral een bewijs dat je je niet mag laten doen!We leven met je mee in goede en kwade dagen. Geniet ervan!!!!!Zegden ze ook iets van de koffietjes

Eliane

Soraya Belala zei

Hildeke, uw geheugen is ook dat niet meer hé (en dan zwijgen we nog van je gezichtsvermogen, hé Katrien ?) Ik ben gisteren wel naar het Sint-Lucas geweest, maar jij niet ! En voor alle duidelijkheid ook die pannenkoek was zonder mij !!! Ferme vriendin zijde gij zulle...

Hilde zei

ja jong, ik begin uw nevenverschijnselen over te nemen,...
En ja, ik zie niet goed in het donker, kon ik er aan doen dat het al donker was als we terugkeerden, maar allez, we zijn toch veilig thuisgeraakt hé!
En mijn koffietje in Sint Lukas dat was ik bijna vergeten.
Ik moest lachen als je vertelde dat je na het maken van een masker van je gezicht, schrok van jezelf daar te zien liggen, ... kan ik geloven, azo een reukorgaan!!!!(hihi)
Kathleen, misschien toch dat gezonde adresje geven voor de volgende keer!!!
tot sebieteks éé

Unknown zei

Dag Soraya,

Toen ik de trappen niet meer op kon door de ziekte van Lyme, heb ik ook een complementaire nutriëntentherapie gekregen bij een zogenaamde ortho-moleculaire arts in Antwerpen: Rudy Proesmans.

In de wachtzaal zaten toen heel wat mensen die via infuses extra voedingselementen kregen toegediend. Die nutriënten moesten vooral de nadelige elementen van chemo neutraliseren. De meeste mensen waren razend positief over hun behandeling.

Je leest meer over Rudy Proesmans op de website: http://www.drproesmans.be/index.htm

Over zijn "complementaire nutritionele kankertherapie" op: http://www.drproesmans.be/therapie/kankertherapie.htm

Op die laatste pagina vind je ook wat je als kankerpatiënt nog allemaal mag eten en wat niet. Onder andere inderdaad geen suiker, 2 koffies en 1 glas rode wijn. Over champagne spreekt hij niet.

Misschien eens langs gaan bij Proesmans? Al moet het gezegd: zijn visites zijn niet echt goedkoop.

Succes en beterschap.
DAVID

Sabine Caboor zei

Hey Soraya,
Ik voel me zo een grote "afwezige", maar allé, als alles goed is ben ik er eind volgende week "terug".
Tjonge, tjonge, nog maar eens een "bewijs" dat bij ernstige zaken "sowieso" een opinie nodig is van een ziekenhuis uit een "grootstad". Ook binnen de familie is er iemand die de vergelijking kan maken met UZ Gent en UZ Leuven. In Leuven doen ze gewoon extra/andere testen zonder pardon. Doen ze ook al sneller meer concrete uitspraken ... Meer ervaring blijkbaar hé ...
Allé, laat dat alweer een les zijn voor iedereen !
Inderdaad, opstandigheid omwille van "hadden we het maar eerder geweten !", maar ja, verleden tijd. Vanaf nu dus een geluk bij een ongeluk dat je dit initiatief wel degelijk genomen hebt, zo kom je dus toch in aanmerking. WAT GOED !
En wat dat suiker betreft : wellicht mag je wel de "natuurlijk" suikers die je bijvoorbeeld in vruchten vindt ? Dus bijvoorbeeld ook Agave, afkomstig van de blauwe agave, is een biologisch zoetmiddel. Lekker op pannenkoeken bijvoorbeeld, of in yoghurt of ... Dus er zijn wel mogelijkheden. In den Bioplanet eens gaan winkelen. Kunnen we gerust eens samen doen als je dat wil.
Spreken we dan een keertje af om samen een wandelingetje te maken te paard (een braaf hoor voor mij, anders donder ik er af !)?
Ja, het zou mooi zijn als je toch om de 2 weken een keer een paar dagen zonder bent, om eens te kunnen genieten van een badje ! En in tussentijd door Chris gewassen worden heeft ook zo zijn charmes nietwaar !
Inderdaad, ik begrijp dat Chris denkt : zit ze nu weer te tokkelen op dat klavier, maar JA !!! Wij hangen aan je lippen !!! Altijd blij met een nieuw bericht !
Kan je eigenlijk 's nachts al een beetje doorslapen ???
Allé, op naar de volgende 10 jaar ! Fijn !
Tot binnenkort een keer !
Beste groetjes,
Sabine

Soraya Belala zei

Beste David, het was wel degelijk Dr. Proesmans waarmee ik gisteren een afspraak had. Ik wou nog even wachten met reclame maken tot ik er een positieve ervaring mee had, maar kijk, je was me voor.
Sabientje, we moeten het eens samen hebben over alternatieven. Ik mag ook geen bananen en druiven eten, maar er is wel een alternatief : Stevia.
En Hildeke, ik ben trots op mijn geërfde reukorgaan, en gij nu !Toedeloe !

Sabine Caboor zei

Dag Soraya,
Wel, het beste lijkt me om met de info omtrent wat kan en wat niet kan een diëtist aan te spreken en hem te laten uitzoeken wat jij kunt eten en waar je het kan vinden. En eventueel menu's te laten opstellen. Via de CM krijg je 4 dieetadviezen volledig terugbetaald (voorschrift aan je dokter vragen). Ik wil gerust meezoeken maar ben zelf maar een leek natuurlijk.
Over Stevia een beetje info opgezocht, en het adres waar ik het vond vermeld ... :
Stevia - suikervervanger
Stevia is een nieuwe suiker vervanger die komt overwaaien uit Brazilië.
Deze sterke zoetstof wordt al eeuwen door de Guarani indianen gebruikt
voor zowel inwendig als uitwendig (helpt tegen acne, eczeem etc) gebruik.
Heel vreemd is het verhaal dat de EU Stevia als voedingsupplement niet
wil toelaten. Maar gelukkig toch verkrijgbaar in Nederland via slimme
postorder. Het rare is dat Stevia al 20 jaar een goedgekeurde zoetstof
is in Japan en Brazilië maar in Europa wordt tegengehouden. Zijn er
misschien andere belangen in het spel...

Over de plant zelf:

Stevia rebaudiana is een kleine, groene kruidachtige plant, waarvan de bladeren een zeer zoete, verfrissende smaak hebben. De verantwoordelijke stof hiervoor is Stevioside. Stevioside is 300 x zoeter dan suiker. De steviaplant is van oorsprong afkomstig uit Zuid-Amerika het werd traditioneel gebruikt door de Braziliaanse Indianen. De kwalitatief beste stevia is dan ook afkomstig uit Brazilië. Stevia is zoet, maar is volledig natuurlijk en onschadelijk voor de gezondheid. Het bevat nauwelijks calorieën en tast de tanden niet aan. Bovendien bevat Stevia vitamine A en C, eiwitten, fosfor, zink, calcium, magnesium, natrium, ijzer, rutine en kalium.

Stevia is te gebruiken om alle dranken en gerechten op smaak te brengen. Van Stevia is bekend dat het de groei en voortplanting van bacteriën en schimmels remt waaronder ook de bacteriën die tandbederf veroorzaken. Het gebruik ervan kan tevens problemen met de bloedspiegel (hyperglycaemie) en verzuringproblemen verminderen, omdat het niet zoals geraffineerde suiker calcium onttrekt aan de beenderen.
Op dit moment is er een fabriek in Malaysia die volop ijsjes en snoep produceert die gezoet wordt met Stevia en dus minder caloriëen bevat, geen tandbederf geeft en ook geschikt is voor diabetici. Er is echter 1 probleempje, de EU heeft import van Stevia verboden onder het mom dat de plant niet goed genoeg getest is. En dit terwijl in strenge landen als Japan, Israel en USA Stevia gewoon te koop is. Lijkt wel verdacht veel op een 1-2tje met de suiker lobby die veel schade zou leiden als hun monopolie zou worden verstoord.
http://www.fonteine.com/stevia.html
--> nog meer info op deze site en ook andere sites natuurlijk.
Allé, groetjes,
En is het geluk vandaag, dat wedstrijdje ???
Sabine

Maria M zei

Heb zojuist nog eens een deel terug gelezen,jij probeert toch altijd heel moedig je verhaal met ons te delen ,waarvoor dank.
Vele warme groetjes!

Anoniem zei

Bedankt voor een interessante blog