28 nov 2007

Zoek me in alles

dan kom je me tegen,
Fluister mijn naam
en ik kom eraan. (M. Borsato)

De dagelijkse bestralingsuittocht naar Gent is gisteren begonnen. Een hele lieve verpleegster kwam uitleg geven. Dat er geen speciale bijwerkingen zijn van de bestralingen behalve dan haarverlies… en dat ik vanaf nu mijn haar niet meer mag wassen. Niet meer mag wassen ??? Gedurende 3 weken ? En dat vertellen ze me net voor mijn wekelijkse douchebeurt ? Ik moet gekeken hebben als een kind dat net een bord vieze spruiten opheeft en toch de beloofde lolly niet krijgt. Na wat aandringen gaf ze toe : “Vooruit, met babyshampoo mag het voor 1 keer.” “Ok”. Alsof ik toevallig babyshampoo bij had ?! Het bestralen op zich duurt niet lang. Het is wel even eng, in dat strakke masker. Het duwt wat op mijn halsslagader en het is alsof mijn hoofd er alle momenten kan uit barsten… Al goed dat ik niet te claustrofobisch ben aangelegd. Op naar de douche op de eerste verdieping. Ik kreeg meteen een warm onthaal bij de kinesiste van dienst : “Hebben ze geen douche op het derde misschien ?” Ik had bijna gevraagd of ze zeker op de Lotto wou spelen aanstaande zaterdag. Tja, mensen die zo enthousiast hun job uitoefenen… maar ik heb wijselijk mijn woorden ingeslikt. Aangekomen bij de douche had ik zoete herinneringen aan Kenia. Toen we ons na een dagenlange stoffige safari eindelijk in een heuse douche konden wassen... Maar als ik net mijn (toen nog weelderige bos) haar had ingezeept bleek er geen water meer uit de kraan te komen. Grappig was dat. Nu bleef het water wel komen, in het begin roestbruin van kleur, wat verried dat ze toch een tijdje in onbruik was geraakt. Als ik de verouderde leidingen niet met mijn eigen ogen had gezien had ik gezworen dat het om een speciale douche ging om de bloedsomloop te bevorderen : snikheet – ijskoud, afwisselend, zonder dat je ook maar aan de kranen kwam. Ik heb wel 15 minuten lang geprobeerd om een constante temperatuur te vinden, tevergeefs. Maar tussen de extremen door was het toch zalig. Lag het nu aan die verschillen op mijn hoofd, of aan de bestralingen, of aan totaal iets anders, ik weet het niet, maar toen ik weer aangeprikt werd voor mijn 3e papfles op rij (mijn schouder ziet er al uit als een prikbord) kreeg ik nu toch hoofdpijn ! Zal me leren om tegen beter weten in toch mijn haar te willen wassen waarschijnlijk… Ik ben snel naar huis gereden, heb wat Dafalgans genomen en ben in bed gegaan. Maar die hoofdpijn raakte ik niet kwijt. Ik kreeg er zelfs wat koorts bij. Raar.
Gelukkig voelde ik me vanmorgen beter want ik wou zeker deelnemen aan de stoet die we met de paarden zouden vormen voor de begrafenis van Tim. 22 jaar. Altijd goedgezind, immer lachend. Maar donderdagavond was hij op de verkeerde plek op het verkeerde moment. Ongelofelijk. Het doet heel onnatuurlijk aan, een kerk vol jonge mensen. Hier klopt iets niet. Dit zou niet mogen. En zeggen dat die jongen met mijn situatie inzat. Ik heb naar mijn gevoel al te veel weet van jonge gezonde mensen die plots uit het leven werden weggerukt : Katrien, Jochen, Maarten, Pieter, Tim…
Dat brengt mij weer bij die vraag wat er het best is. ’s Ochtends nog vragen wat je ’s avonds gaat eten ? Of langzaam afscheid nemen ? Ik ben er nog steeds niet aan uit.

8 opmerkingen:

Sonja zei

Hey Sorayaatje
Het is daar altijd iets he, geloof ik, in het ziekenhuis,maar zoals je wel weet zijn wisseldouche goed voor van alles en nog wat.Gelukkig was het deze morgen beter,en voor de rest van de dag?
Voor mij is het antwoord op je vraag wat nu het beste is,een plotse dood of een lang afscheid ,nog altijd het zelfde, namelijk een plotse dood,hoe erg het ook is voor de nabestaanden.Ik mag er niet aan denken dat Jochen kanker zou gehad hebben en dat de dokters mij en hem zouden gezegd hebben dat hij niet meer kon genezen.'k weet niet hoe hij daar zou op gereageerd hebben,'k ben echt niet zeker of ik sterk genoeg zou geweest zijn om hem te helpen,hoewel ik natuurlijk heel goed weet dat een mens heel veel aankan als het moet.Er heeft mij ooit eens iemand gezegd(waarschijnlijk bij wijze van troost)dat er niets in je leven gebeurd dat je niet aan kan.
Tja,is het je LOT om op het verkeerde moment op de verkeerde plaats te zijn?'k weet het niet,in elk geval ben ik erg dankbaar dat Jochen een lange lijdensweg gespaard gebleven is.
Niet teveel piekeren over vragen waar je toch nooit een antwoord op krijgt(kan ik nu na 10 jaar zeggen,al lijkt het mij net gisteren).
Nog een goeie nachtrust gewenst.Knuffel,Sonja

Catherine zei

Hoi Soraya,

Ik vond het heel moedig van je om deze morgen in de begrafenisstoet te rijden. Ik vroeg me steeds maar af wat er door je heen ging. Even dachten we dat je onwel werd. Maar je hield vol !
Ik kan het nog moeilijk vatten, dat het leven zo eensklaps kan ophouden. Knip ... en gedaan. Zomaar...
En dan kijk je naar je kind, zo vol leven, zo vol onschuld ... daar doe je alles voor. Om ze te helpen groot worden. Om samen te lachen, te ravotten.

Dus blijf ervoor gaan Soraya !!! Elke dag is er één om te beleven.

Dikke knuffel van ons drietjes.

Sabine Caboor zei

Dag Soraya,
Tja, wat kan ik nu zeggen ...
Ik wou spontaan zeggen : beter afscheid kunnen nemen natuurlijk, tot ik het antwoord van Sonja las.
Er is een verschil ...
Voor mijn kind zou ik sonja volgen : ik wil helemaal niet dat Simon afziet !!! Een ongeneeslijke ziekte bij je kind ! Stel je voor ! Het is niet eerlijk dat een onschuldig kind zoiets moet meemaken (voor een volwassene ook niet hoor). Ik zou de pijn op mij willen nemen en "wetende" dat hij het "niet heeft geweten" ... Geen pijn, geen verdriet voor hem. Dat is superbelangrijk !
Maar voor mezelf : Ik zou willen dat ik kon praten met Simon over het afscheid, dat ik nog veel zou kunnen doen : zoals schrijven, zodat hij zich altijd kan herinneren wie en hoe is was. Dat ik hem mijn visie op de het leven kon meegeven. Op vele momenten in hun leven is dat voor hen belangrijk Dat ik kon vastleggen op papier hoe fier ik op hem ben, zodat hij het altijd zou kunnen nalezen. Filmen, zodat hij "beelden" kan zien, mijn gedragingen, gewoon, hoe zijn mama echt was. Financiële zaken regelen ... Enz. ....
Er is een verschil.
Maar zoals Sonja ook zegt. Wat voor zin heeft het daarover allemaal te piekeren. Wat komt komt ... wij hebben daar niets over in de pap te brokken ... wat gebeurt gebeurt, we kunnen er alleen het beste van maken als er zich iets voordoet. En de kansen grijpen die er zijn.
Maar toch praat ik daar wel graag eens over ... Iedere situatie is uniek. Je kan zo moeilijk "vergelijken". Je kan zo moeilijk verdriet "wegen" ... Je kan bijvoorbeeld met je verstand wel weten dat het natuurlijk verschrikkelijk veel erger is een kind te verliezen dan een zus ... Maar daar heb je geen boodschap aan als je je zus verliest ... Dat verdriet verdwijnt niet gewoon omdat je weet dat er "ergere" dingen zijn ... Ik word er verdrietig van als mensen gaan "oordelen" over hoeveel verdriet je wel of niet mag hebben. Ze moesten eens weten hoeveel pijn dat doet ...
Allez, beste groetjes hé, sterke vrouw.
En niet nalaten te sms'en of te bellen hé als je hulp kan gebruiken. Want zulke dagelijkse ritten naar Gent : niet te onderschatten !
Sabine

Sonja zei

Hey Sorayaatje
Mag ik van je blog eens gebruik maken om iets aan Sabine te zeggen?
Sabine,ik ben er zeker van dat het verdriet voor een broer of zus niet minder pijn doet dan het verdriet om een kind ,mischien anders maar daarom niet minder.Dat merk ik ook aan mijn andere kinderen,ook zij spreken nog altijd evenveel over hun broer en missen hem nog erg, het is voor mij fijn om te weten dat hun kindjes,hoe klein ze ook zijn,weten wie nonkel Jochen is... daarboven in zijn huisje bij de sterren.Er is inderdaad niemand die het recht heeft om te denken dat zijn verdriet het zwaarst om dragen is.Verdriet en pijn zijn niet te meten.
Tim en zijn ouders,broers of zussen ken ik niet maar voor het geval dat ook zij je blog lezen wil ik heel graag langs deze weg mijn oprechte deelneming betuigen en hen heel veel sterkte toewensen in deze zeer zware tijd
Sonja

mamafrau zei

dag Soraya,
het is een eeuwigheid geleden dat ik op je blog las....maar ik ben net begonnen en ik kan niet meer stoppen! Het leest als een trein! Het is met wisselende gevoelens dat ik je wedervaren lees: de ene keer vol bewondering, dan weer met een pijnlijke scheut van meeleven met de zware bijwerkingen van je medicatie.
Ik wil je heel veel moed toewensen
een warme knuf
Freya

Sabine Caboor zei

Hey Soraya en Sonja :-),
Dank voor je reactie Sonja. Fijn.
Tja, ...
Vrienden van ons hebben hun zoon verloren als gevolg van een auto-ongeval. De mama zegt me steeds : zolang niet aan je eigen gezin geraakt wordt ...
En ik twijfel er eigenlijk niet aan dat dit zeker waar is. Ons gezinsleven gaat verder.
Als Patrick of Simon iets zou overkomen ... ik "overleef" het niet ... of ik zou "de zin" van het leven niet meer kunnen vinden. Tenzij je natuurlijk voor de "overblijvende" moet zorgen.
Dus er is zeker een groot verschil. Maar verdriet meten ... dat gaat niet hé.
Maar anderzijds "weet" ik toch stilletjes bij mezelf dat een kind verliezen "erger" is. Ook al wil ik terzelfdertijd eigenlijk niet dat anderen mij dit "inpompen" en mijn verdriet "afmeten".
...
Ik kan er uren over doorgaan eigenlijk ...
Beste groetjes,
Sabine

paddy zei

The pain you have now is part of the happiness you had then.

Sabine Caboor zei

Hey,
Ja, inderdaad. Of "uiteraard".
Verdriet heeft te maken met liefde.
Het is de keerzijde van liefde. Als men van iemand houdt, met iemand sterk verbonden is, doet het verbreken van de band pijn.
Het is een basisboodschap, ook voor kinderen, dat verdriet te maken heeft met liefde ...
Groetjes,
Sabine